Provkörning av Bugatti Veyron 16.4
Premium Prototypen visades i så många år att få trodde att den verkliga modellen någonsin skulle bli verklighet. Precis som märkets historia har nedkomsten av Veyron varit allt annat än enkel. Men det är kanske just tiden och alla problem som medfört att resultatet är enastående och saknar motstycke i bilhistorien. Som första svenska tidning har vi kört Bugatti Veyron.
På bilsalong efter bilsalong visades prototyper i olika stadier av ofullständig fulländelse upp. Det skämtades friskt om den i media, bilen blev ju aldrig färdig. Enligt utsago är Bugatti Veyron 16.4 världens snabbaste serietillverkade bil. Eller den fick vara det ett år eller så. SSC (Shelby Super Cars) Ultimate Aero TT har numera titeln efter ett rekordförsök i USA i september. En amerikansk kompressormatad V8:a monterad i en lätt bil med över 1000 hästkrafter är alltså officiellt snabbare, men det hjälper inte. Det är så otroligt mycket hårdare med en avancerad W16-motor med tillhörande lika avancerad transmission.
LÄS PREMIUM GRATIS I EN VECKA
Få tillgång till hela Expressens digitala värld.

Allt detta ingår:
- Alla artiklar på Expressen.se och i Expressen–appen
- E-tidningen – upptäck dagens Expressen och utvalda magasin
- Dela din prenumeration med upp till 3 personer
- Ingen bindningstid – säg upp när du vill
Genom att klicka på “STARTA PREMIUM” godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se