Provkörning av Cadillac Lyriq RWD
En lyxig eldriven suv. Så ska Cadillac göra comeback i Europa. Och det finns fler bilar i utvecklingsavdelningens garage hemma i Detroit. Lyriq är bara början.
Stort och lyxigt. Det är så vi har vant oss vid att se på en Cadillac. Och trots att hela General Motors tryckt på reset-knappen gör de som bland andra Volvo och Lotus, börjar med störst och dyrast först.
El-suven Lyriq har fyra millimeter kvar till fem meter med ett batteri på precis över 100 kWh. Exakt räckvidd på el är inte fastställt ännu enligt vårt sätt att mäta på den här sidan Atlanten och enligt GM:s batteri- och elektrifieringschef och guru Tim Grewe finns det inget exakt mått på ett batteris energikapacitet. Sanningen är att det är ”olika stort” beroende på hur du plockar ur energin ur batteriet. Ungefär som att din bränsletank skulle krympa eller bli större beroende på hur du kör.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se