Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Provkörning av Cake Kalk och Ösa

Med udda design och eldrift utmanar svenska Cake på moped- och MC-marknaden. Vi provkör Cake Kalk och Cake Ösa.

De smala däcken sliter upp vatten från den duggregnsblöta asfalten som stänker ner både rygg, hjälm och byxor men just nu kunde jag inte bry mig mindre. Med händerna på styret av Cake Kalk är det lätt att glömma bort verkligheten en stund men när jag vaknar till igen är det med en lätt besk eftersmak.
Svenska Cake tillverkar eldrivna motorcyklar och grundades för några år sedan av Stefan Ytterborn, mannen bakom hjälmföretaget POC, och där hittar vi även förklaringen till det udda namnet Cake. POC står nämligen för ”Piece of Cake” och det sistnämnda fick alltså följa med till den nya satsningen. 2018 lanserades den första modellen Kalk som är ett slags mellanting av enduromotorcykel och downhill-cykel som är helt eldriven. 

Till en början var Kalk endast en hoj avsedd för offroad-körning men 2019 konverterades den till att även kunna köras lagligt på ­vanliga vägar. Den fick namnet Kalk& och är den modell vi kör i dag. Det enda som egentligen särskiljer den gatlegala versionen är fram- och bakljus, blinkers, en mer detaljerad instrumentering och mindre aggressiva däck.
Erik Wedberg har sedan flera år tillbaka nyfiket provsuttit mina motorcyklar och pratat om att ta MC-kort, något som ännu inte burit frukt trots ivrigt påhejande från min sida. Han kommer ju från Lidingö och hade inte ens moped i tonåren. I hälsingeskogarna körde jag själv vråltrimmad Honda MT5 så snart jag fyllde 15, det är väl preskriberat nu hoppas jag! Därför är Wedberg den självklara extraföraren till dagens två hajpade hojar. En motorcykel och en moped.

Storleksmässigt påminner Cake Kalk& om en moped, de nätta proportionerna och den avskalade designen ger ett unikt intryck, och därför drar vi till oss en hel del blickar när vi ljudlöst susar fram i de södra delarna av Stockholm. Eller nästan ljudlöst alla fall, det enda som hörs är ett surr från elmotorn och drivremmen som går till bakhjulet. Just detta exemplar är utrustad med rem och det kommer även framtida Kalk att vara. Cake befinner sig just nu i en övergångsperiod där den tystare remmen håller på att ersätta den tidigare kedjan.

1 AV 4
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 AV 4
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
3 AV 4
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
4 AV 4
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Instrumenteringen består av en liten skärm som är tydlig och enkel där hastighet, trippmätare, batterinivå och körläge visas. Det senare är ställbart i tre lägen i två kategorier, Ride och Brake. Ride styr hur mycket effekt som ska finnas tillgängligt och även topphastighet, vilket påverkar räckvidden. Inställningen för broms är frihjul i första läget följt av två nivåer av motorbroms som även laddar batteriet. Cake liknar ­bromseffekten med ­motorbromsen hos en tvåtakts- och fyrtaktsmotor.
Redan när jag rullar mina första meter med Kalk& visar batteriet två pluppar av fem och hur långt jag kan ta mig ges ingen indikation om. Därför får jag direkt räckviddsångest då batteriet är relativt litet med en kapacitet på 2,6 kWh. Något som vid full laddning ändå ska räcka till drygt åtta mil tack vare att Kalk& är så pass lätt.

Hela hojen är tillverkad av aluminium och kompositmaterial vilket är ett lyckat recept för att hålla vikten nere, totalt väger den endast 62 kg plus 17 kg för batteriet. Cirka 100 kg lättare än de 1970-talsmotorcyklar jag vanligen kör. Motorn är placerad lågt och rakt under mig vilket ger en bra balans även om batteriplaceringen höjer tyngdpunkten en aning. Med ett brett styre känns det direkt naturligt och lättkört, gasresponsen i lägre hastigheter är försiktig och jämn vilket får hojen att upplevas trygg. Här märks det att Cake har lagt lite extra ansträngning jämfört med många billigare elmopeder och liknande där det nästan känns som att trycka på en strömbrytare.

Vi rullar mot Slakthusområdet invid Globen och samtidigt som näsborrarna fylls med doften av nypressad korv släpper jag lös full effekt till bakhjulet. 10 kW, drygt 13 hästar, och 42 newtonmeter skjuter iväg mellan tegelbyggnaderna. Den linjära accelerationen är direkt och kvick, smågatorna börjar likna en lekplats och den smidiga hojen nästan uppmanar till buskörning. Mopedtidens minnesbild av hyttande nävar på gågatorna runtom Bollnäs ger sig till känna och jag tvingar mig själv att nyktra till från detta barnsliga beteende.

Skribenten bjuder på lite hjulspinn på ett brunnslock.
Skribenten bjuder på lite hjulspinn på ett brunnslock.
Skribenten bjuder på lite hjulspinn på ett brunnslock.
Kalk& har till skillnad från Kalk OR ett sidostöd.
Kalk& har till skillnad från Kalk OR ett sidostöd.
Kalk& har till skillnad från Kalk OR ett sidostöd.
Öhlins står för stötdämpningen och de gör det bra.
Öhlins står för stötdämpningen och de gör det bra.
Öhlins står för stötdämpningen och de gör det bra.
Aluminiumdetaljerna känns mycket påkostade.
Aluminiumdetaljerna känns mycket påkostade.
Aluminiumdetaljerna känns mycket påkostade.
Här saknas det handtag då kopplingen vanligen sitter på vänster sida.
Här saknas det handtag då kopplingen vanligen sitter på vänster sida.
Här saknas det handtag då kopplingen vanligen sitter på vänster sida.
Kontrollerna är enkla, den röda pluppen är nödstopp.
Kontrollerna är enkla, den röda pluppen är nödstopp.
Kontrollerna är enkla, den röda pluppen är nödstopp.
1 AV 7
Skribenten bjuder på lite hjulspinn på ett brunnslock.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 AV 7
Kalk& har till skillnad från Kalk OR ett sidostöd.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
3 AV 7
Öhlins står för stötdämpningen och de gör det bra.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
4 AV 7
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
5 AV 7
Aluminiumdetaljerna känns mycket påkostade.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
6 AV 7
Här saknas det handtag då kopplingen vanligen sitter på vänster sida.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
7 AV 7
Kontrollerna är enkla, den röda pluppen är nödstopp.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Effekten räcker gott till för att susa runt i staden och skogen men några längre sträckor och större vägar är Kalk& inte avsedd för. Toppfarten är begränsad till 90 km/h och Cake vill marknadsföra Kalk& som en pendlingshoj. Tyvärr brister den på en del viktiga punkter för detta. Stänkskärmarna kan ses som ett skämt då jag blir blöt både fram och bak trots att det slutat regna, Wedberg på mopeden Cake Ösa kan inte ens åka bakom mig då det stänker upp så mycket.
Sadeln må vara lång men den är varken bred eller tjock så längre sträckor är inte att rekommendera. Däremot är stötdämpningen som levereras av Öhlins magisk. Den ­sväljer effektivt ojämnheter som potthål och även trottoarkanter, den är även ställbar så du kan anpassa beteendet efter din körstil. Tyvärr bidrar den till det skamlöst höga priset på 140 000 kronor och där blir det svårmotiverat att köpa en Cake Kalk&. Visst kostar Harley-Davidson Livewire hela 350 000 kronor men det är en helt annan typ av motorcykel och till Cake Kalk finns det konkurrenter som är 100 000 kronor billigare.

Vi är genomblöta och skitiga, Wedberg börjar grymta om att det saknas två hjul och en kaross, dessutom är han hungrig. Jag hoppar över till den udda skapelsen som kallas Ösa där den designmässiga förebilden tydligen har varit en snickarbänk. Den centrala balken ska fungera som en modulär arbetsplattform och allt som monteras där gör så med flyttbara klämmor.
Cake har en vision om att Ösa lite och Ösa+, som moped- och MC-versionerna heter, ska fungera som arbetsredskap för såväl ­snickare som discjockeys på skogsrave. Det går att driva saker som verktyg och skivspelare från batteriet i Ösa som ska ge dig en större frihet från det konventionella elnätet. Men frågan är hur kul det är att stå med batteritorsk mitt i skogen kl 07:23 efter att ha snurrat skivor hela natten.

https://datawrapper.dwcdn.net/9ttts/1/

Nu är det såklart inte så gemene man kommer att nyttja Cake Ösa även om den romantiserade tanken kanske är lockande.
Den grundläggande funktionen och komponenter som elmotor, reglage och instrumentering är lika som hos Kalk. Även batteriet har samma kapacitet på 2,6 kWh men här i ett format mer likt ett bilbatteri. Det monteras under balken och omsveps av två runda aluminiumrör som utgör den nedre delen av ramen. Sadeln är bredare än hos Kalk vilket till en början ger bättre komfort men även här är stoppningen hård. Dessutom verkar den vita färgen missfärgas snabbt och nyköpta blåjeans är troligen inte att rekommendera.

Grundversionen har likadana fotpinnar som Kalk men detta exemplar är utrustad med längre plattor som ingår i passagerar-­paketet tillsammans med en extra sadel. De ger bra stöd och har en greppvänlig yta. Styret känns ovanligt brett för att sitta på en moped men på ett bra sätt då det ger mig som förare bättre kontroll och balans. Elmotorn är densamma i både Kalk och Ösa men här i mopedversion har den fått effekten sänkt till 4 kW, drygt fem hästar. Maxvrid är fortfarande detsamma vilket gör att Wedberg kunde hålla nästan jämnt tempo med mig på Kalk& upp till toppfarten på 45 km/h.

De är så lättkörda att till och med Erik Wedberg klarar av det.
De är så lättkörda att till och med Erik Wedberg klarar av det.
De är så lättkörda att till och med Erik Wedberg klarar av det.
Ösa är som en slags korsning av Ikea och Apple i mopedformat.
Ösa är som en slags korsning av Ikea och Apple i mopedformat.
Ösa är som en slags korsning av Ikea och Apple i mopedformat.
Erik drog tyvärr nitlotten när det gäller hjälmstorlek.
Erik drog tyvärr nitlotten när det gäller hjälmstorlek.
Erik drog tyvärr nitlotten när det gäller hjälmstorlek.
Båda Cake-hojarna låses upp med en kod i instrumenteringen.
Båda Cake-hojarna låses upp med en kod i instrumenteringen.
Båda Cake-hojarna låses upp med en kod i instrumenteringen.
Spartansk sittdyna som ger en del träsmak efter en alldeles för kort stund.
Spartansk sittdyna som ger en del träsmak efter en alldeles för kort stund.
Spartansk sittdyna som ger en del träsmak efter en alldeles för kort stund.
Batteriet laddas i vanligt vägguttag och 0-80 procent går på två timmar.
Batteriet laddas i vanligt vägguttag och 0-80 procent går på två timmar.
Batteriet laddas i vanligt vägguttag och 0-80 procent går på två timmar.
1 AV 7
De är så lättkörda att till och med Erik Wedberg klarar av det.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 AV 7
Ösa är som en slags korsning av Ikea och Apple i mopedformat.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
3 AV 7
Erik drog tyvärr nitlotten när det gäller hjälmstorlek.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
4 AV 7
Båda Cake-hojarna låses upp med en kod i instrumenteringen.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
5 AV 7
Spartansk sittdyna som ger en del träsmak efter en alldeles för kort stund.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
6 AV 7
Batteriet laddas i vanligt vägguttag och 0-80 procent går på två timmar.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
7 AV 7
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Körställningen är mer avslappnad än hos Kalk men det låga styret gör att jag lätt ­glider ner i en något krum position. En udda detalj jag gillar är att strålkastaren som sitter monterad på den främre delen av balken hela tiden pekar framåt oavsett vilket håll styret pekar åt.
Cake Ösa har inte lika hög åkkomfort som Kalk, dels då den har en enklare ­stötdämpning men framför allt på grund av de mindre hjulen som letar sig ner i diverse ojämnheter. Det ska dock tilläggas att hjulen är både högre och bredare än de hos många konkurrerande mopeder. Det märks att Ösa till skillnad från Kalk redan från start är utvecklad för att vara en pendlarhoj. Saker som man behöver i verkligheten är bättre, så som stänkskärmar, lastmöjligheter och pris.

Både Cake Kalk och Cake Ösa genomsyras av en detalj- och kvalitetsnivå som är skyhög, oavsett var vi tittar känns det väldigt genomtänkt och ser framför allt snyggt ut. De har en design som sticker ut och tar för sig och där verkar Cakes unika konkurrensfördel ligga. Om Apple hade tillverkat mopeder och motorcyklar hade de troligen liknat dessa, och likt Apple-produkter är de även dyra. Även om det finns likvärdiga konkurrenter som är billigare kommer det att finnas kunder till dessa på grund av varumärket, designen och exklusiviteten.

Ett extra batteri kostar hela 30 000 kronor. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Cake Kalk&

Pris: 140 000 kronor, säljs nu.

Registrering: A1.

Motor: El. Elmotor 13,6 hk (10 kW), vridmoment 42 Nm. Batterityp litiumjon, 2,6 kWh.

Kraftöverföring: Mittmotor, bakhjulsdrift. Direktdrift via rem.

Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring.

Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak.

Hjul: Lättmetallfälg med ekrar. Fälgbredd 1,85 tum, däck 3.00 R19.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 131, längd 201, bredd 81, höjd 114, sitthöjd 91. Markfrigång 30. Tjänstevikt 63, maxlast 117.

Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h i. u, toppfart 90 km/h.

Bränsleförbrukning (WLTP): Blandad körning ingen uppgift. CO2 0 g/km. Elförbrukning i. u kWh/mil. Räckvidd 83 kilometer.

Garantier: 2 år.

Skatt: 180 kronor per år.

Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Cake Ösa Lite

Pris: 75 000 kronor, säljs nu.

Registrering: AM, B.

Motor: El. Elmotor 5,4 hk (4 kW), vridmoment 42 Nm. Batterityp litiumjon, 2,6 kWh.

Kraftöverföring: Mittmotor, bakhjulsdrift. Direktdrift via rem.

Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring.

Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak.

Hjul: Lättmetallfälg med ekrar. Fälgbredd 2,15 tum, däck 4.00 R14.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 134, längd 191, bredd 78, höjd 100, sitthöjd 80. Markfrigång 22. Tjänstevikt 72, maxlast 158.

Fartresurser: Toppfart 45 km/h.

Bränsleförbrukning (WLTP): Blandad körning ingen uppgift. CO2 0 g/km. Elförbrukning i. u kWh/mil. Räckvidd 92 kilometer.

Garantier: 2 år.

Skatt: 0 kronor per år.