Foto: Patrik Lindgren

Provkörning av Candela Seven

Motorbåtar är dåliga. De är obekväma, miljövidriga och inte minst dyra att köra, i alla fall om man jämför med en bil. Men nu finns det en motorbåt som kan komma att ställa allt på ända. Vi provkör Candela Seven – den foilande elbåten som är nästan lika bra som en bil.

Det surrar från utombordaren där bak, det hörs ett lätt vinande transmissionsljud och lite vågskvalp mot skrovet när vi tuffar ut från Gåshaga-hamnen på Lidingös östra udde utanför Stockholm. När vi har lämnat Kyrkvikens lugna vatten och hamnat på Höggarnsfjärden, mitt i farleden där all tung båttrafik till Stockholm passerar, börjar det guppa mer. Vi ökar hastigheten. Fyra knop blir sex, åtta, tio och plötsligt – över 17 knop händer det. Båten lyfter sig ur vattnet och nu går den så mycket tystare, lättare och bekvämare. Nu är den 7,7 meter långa elbåten Candela Seven i sitt rätta element – luften.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill