Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle

Provkörning av Caterham Seven 170R

Brittiska Caterham går mot strömmen. Deras bilar har varken elektrifiering eller förarstödsystem, eller ens dörrar eller vindruta. Det är just det som gör dem så lockande. 

Halledudane så näpet den bligar med sina stora, runda ögon. Låg och smal kurar den ihop sig på grusplanen samtidigt som den ser lite elak ut i sin rödsvarta skrud, lite som en giftorm i naturens varningsfärger. Liten och söt, men inte alldeles ofarlig. 

Somliga bilar har nio liv. Först lever de kort och intensivt, som ett ljus som brinner i båda ändar, i små serier med hög drömfaktor. Sedan lever de upp på nytt, som mer eller mindre nogräknade kopior ihopspikade i mörka garage i högst varierande grad trogna orignalen. Se bara på AC Cobra, Porsche 356 Speedster och Lotus 7.
Särskilt den stackars lättviktiga Lotus-modellen har blivit ivrigt misshandlad av bilbyggare genom åren. Grundidén har väl varit intakt: en någorlunda cigarrformad farkost med motorn fram och förarens skinkor placerade dikt an mot bakaxeln. Men alltför ofta har den gamle Lotus-grundaren Colin Chapmans så delikata ursprungsproportioner missförståtts totalt, hembyggen á la Frankenstein är inte ovanliga.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill