Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Andreas Libell / Klassiska Bilar

Provkörning av Chevrolet Corvette C1 (1957)

Det bleka oktoberljuset har inte en chans mot den intensivt starka färgen Venetian Red. Trots höstgråa skyar sprakar de förförande karossformerna som i eld. Kromet sänder blixtar och självaste Elvis ler uppe i sin himmel. För precis allt, rubbet, osar rock 'n' roll och 50-tal.

Sitter bakom ratten i en Corvette C1 från 1957. En av de märkligaste körställningar jag varit med om. Ratten är gigantisk eftersom bilen saknar servo och den sitter extremt nära kroppen. Män med mer mage än min göre sig icke besvär. Själva rattandet är märkligt i sig eftersom det inte finns plats att korsa armarna. Har visserligen en stor motorcykeljacka som stopp mot höstkylan och den innehåller en del hårda skydd, vilket gör rattandet än svårare. Inte för jag vill skryta om min axelbredd (Jo, det vill du. Reds anm.) men vänster arm får inte plats inne i bilen. Den hamnar per automatik på dörren i en klassisk pose. Borde kroma armbågen.

1957 var första årsmodellen med manuell, fyrväxlad låda. Tight, något kärv känsla i spakrörelsen, men förvånande exakt. Motorn, som givetvis är en V8, går som om den vore ny och är förstås som allt annat helrenoverad. 283 kubiktum, och lika många hästkrafter i originalskick. Den här har något vassare kamaxel och är på minst 300 hästkrafter. Livsuppehållande bensin och luft mixas av två fyrports Carter-förgasare. En granskning under huven visar att inget lämnats åt slumpen. Allt är ship shape, med ”Corvette” ingjutet i ventilkåporna. Avgassystemet är skräddarsytt i rostfritt och motorljudet är så där lagom när avgaserna lämnar rören vilka mynnar i stötfångarna på var sida.

Somliga kanske tycker att Corvette-57:an är vulgär. Andra inser att den är byggd i en tid med en framtidstro av sällan skådat slag. Ingenting var omöjligt.
Somliga kanske tycker att Corvette-57:an är vulgär. Andra inser att den är byggd i en tid med en framtidstro av sällan skådat slag. Ingenting var omöjligt.
Somliga kanske tycker att Corvette-57:an är vulgär. Andra inser att den är byggd i en tid med en framtidstro av sällan skådat slag. Ingenting var omöjligt.
Lycklig som ett barn på julafton, men nog hade bilden varit snyggare om Marilyn Monroe satt här. Ni får dock hålla till godo med denna charmerande man.
Lycklig som ett barn på julafton, men nog hade bilden varit snyggare om Marilyn Monroe satt här. Ni får dock hålla till godo med denna charmerande man.
Lycklig som ett barn på julafton, men nog hade bilden varit snyggare om Marilyn Monroe satt här. Ni får dock hålla till godo med denna charmerande man.
Smala femtontums diagonaldäck är väghållningsmässigt inte de bästa. Men original.
Smala femtontums diagonaldäck är väghållningsmässigt inte de bästa. Men original.
Smala femtontums diagonaldäck är väghållningsmässigt inte de bästa. Men original.
Corvette pryds av många sköna detaljer. Som dessa luftintag på skärmarna.
Corvette pryds av många sköna detaljer. Som dessa luftintag på skärmarna.
Corvette pryds av många sköna detaljer. Som dessa luftintag på skärmarna.
Det fanns ingen  hejd på kreativiteten. Kolla bara avgasröret.
Det fanns ingen  hejd på kreativiteten. Kolla bara avgasröret.
Det fanns ingen  hejd på kreativiteten. Kolla bara avgasröret.
Även emblem var vackrare på 50-talet.
Även emblem var vackrare på 50-talet.
Även emblem var vackrare på 50-talet.
1 AV 6
Somliga kanske tycker att Corvette-57:an är vulgär. Andra inser att den är byggd i en tid med en framtidstro av sällan skådat slag. Ingenting var omöjligt.
Foto: Andreas Libell / Klassiska Bilar
2 AV 6
Lycklig som ett barn på julafton, men nog hade bilden varit snyggare om Marilyn Monroe satt här. Ni får dock hålla till godo med denna charmerande man.
Foto: Andreas Libell / Klassiska Bilar
3 AV 6
Smala femtontums diagonaldäck är väghållningsmässigt inte de bästa. Men original.
Foto: Andreas Libell / Klassiska Bilar
4 AV 6
Corvette pryds av många sköna detaljer. Som dessa luftintag på skärmarna.
Foto: Andreas Libell / Klassiska Bilar
5 AV 6
Det fanns ingen hejd på kreativiteten. Kolla bara avgasröret.
Foto: Andreas Libell / Klassiska Bilar
6 AV 6
Även emblem var vackrare på 50-talet.
Foto: Andreas Libell / Klassiska Bilar

Maskinen går silkeslent och är urstark redan från lågvarv. Inget mekaniskt ljud över huvud taget. Bakaxelutväxlingen har ändrats för att främja lägre motorvarv i landsvägsfart. Ägaren, Claes Grebell är med i Club Corvette Sweden och kör sin bil till olika evenemang, och det blir i genomsnitt 200 mil om året. Vissa veteranbilsägare fraktar sina klenoder i täckta släp. Ett förfarande som Claes dömer ut – och jag håller med.
Att bilen är riktigt fin bevisas av priserna Best in Show 2012 och 2013.
Bilen kom från Arizona till Claes sommaren 2008 och han köpte den faktiskt osedd. Karossen och lackeringen ansågs så fin att den lämnats orörd medan hela drivlinan och inredningen renoverats i varje detalj. En snurrig detalj är att varväknaren har ett räkneverk som visar hur många tusen varv vevaxeln snurrat!

Håller ett stadigt tag om den smala rattkringlan. Kör igenom Stallarholmen där bilen bor, en idyll i närheten av idyllen Mariefred. Undrar varför människor här går med spinnande huvuden men förstår snabbt att det beror på bilen. Kunde lika gärna varit Elvis som återvänt. Aldrig att jag färdats i något som väcker mer stirr och haktapp.
De smala diagonaldäcken rullar ljudlöst men med hyss. Tillsammans med styrsnäcka är riktningsstabiliteten i däcken lite sådär. På vanliga landsvägar utan dubbdäcksdiken går den någorlunda men hamnar man i ett spår får man jobba lite extra med ratten. Det kallas levande bilkörning och är mycket roligare än att bara sitta och åka i en självkörande, modern bil.

Att blicka ner i sittbrunnen är som att trilla in i en karamellaffär och man blir nästan tårögd av allt godis. Alla mätare är renoverade och dragströmbrytarna är i rostfritt stål. Ratten är ordentligt stor då bilen saknar servo, och det gäller att inte ha för mycket bukfetma om man ska få plats. Manuell sticka med "four on the floor".
Att blicka ner i sittbrunnen är som att trilla in i en karamellaffär och man blir nästan tårögd av allt godis. Alla mätare är renoverade och dragströmbrytarna är i rostfritt stål. Ratten är ordentligt stor då bilen saknar servo, och det gäller att inte ha för mycket bukfetma om man ska få plats. Manuell sticka med "four on the floor".
Att blicka ner i sittbrunnen är som att trilla in i en karamellaffär och man blir nästan tårögd av allt godis. Alla mätare är renoverade och dragströmbrytarna är i rostfritt stål. Ratten är ordentligt stor då bilen saknar servo, och det gäller att inte ha för mycket bukfetma om man ska få plats. Manuell sticka med "four on the floor".
Det finns ingen justering för vare sig ratt eller stol. Man sitter som man sitter och i ärlighetens namn – inte speciellt bra. Men vem vill inte sitta här?
Det finns ingen justering för vare sig ratt eller stol. Man sitter som man sitter och i ärlighetens namn – inte speciellt bra. Men vem vill inte sitta här?
Det finns ingen justering för vare sig ratt eller stol. Man sitter som man sitter och i ärlighetens namn – inte speciellt bra. Men vem vill inte sitta här?
Fyra tighta växlar och askkopp.
Fyra tighta växlar och askkopp.
Fyra tighta växlar och askkopp.
Inget har lämnats åt slumpen. Andreas stack in kameran under panelen men allt är lika fint som när bilen var ny. Pedalgummi, mattor och reglage skiner.
Inget har lämnats åt slumpen. Andreas stack in kameran under panelen men allt är lika fint som när bilen var ny. Pedalgummi, mattor och reglage skiner.
Inget har lämnats åt slumpen. Andreas stack in kameran under panelen men allt är lika fint som när bilen var ny. Pedalgummi, mattor och reglage skiner.
Motorrummet håller samma skick som bilen i övrigt. Toppklass. Notera varvräknardrivningen som tillhandahålls via generatorn. Enkrets bromssystem.
Motorrummet håller samma skick som bilen i övrigt. Toppklass. Notera varvräknardrivningen som tillhandahålls via generatorn. Enkrets bromssystem.
Motorrummet håller samma skick som bilen i övrigt. Toppklass. Notera varvräknardrivningen som tillhandahålls via generatorn. Enkrets bromssystem.
1 AV 5
Att blicka ner i sittbrunnen är som att trilla in i en karamellaffär och man blir nästan tårögd av allt godis. Alla mätare är renoverade och dragströmbrytarna är i rostfritt stål. Ratten är ordentligt stor då bilen saknar servo, och det gäller att inte ha för mycket bukfetma om man ska få plats. Manuell sticka med "four on the floor".
Foto: Andreas Libell / Klassiska Bilar
2 AV 5
Det finns ingen justering för vare sig ratt eller stol. Man sitter som man sitter och i ärlighetens namn – inte speciellt bra. Men vem vill inte sitta här?
Foto: Andreas Libell / Klassiska Bilar
3 AV 5
Fyra tighta växlar och askkopp.
Foto: Andreas Libell / Klassiska Bilar
4 AV 5
Inget har lämnats åt slumpen. Andreas stack in kameran under panelen men allt är lika fint som när bilen var ny. Pedalgummi, mattor och reglage skiner.
Foto: Andreas Libell / Klassiska Bilar
5 AV 5
Motorrummet håller samma skick som bilen i övrigt. Toppklass. Notera varvräknardrivningen som tillhandahålls via generatorn. Enkrets bromssystem.
Foto: Andreas Libell / Klassiska Bilar

Bakaxeln är stel med bladfjädrar vilket spär på underhållningen, liksom enkrets trumbromsar runt om. Corvette C1 bygger på delar från Chevrolets vanliga personbilar, det blev liksom billigare då. De få saker som kan kallas raketforskning är designen och det faktum att man så tidigt som 1953 tillverkade karossen i glasfiberarmerad plast, vilket Corvette-karosserna än i dag består av.
Det blåser och drar en hel del i sittbrunnen så man drar sig för att köra fort. Att glida är melodin i denna typ av sportbil. Suffletten är lite bökig att fälla upp och den håller inte tätt vare sig från vind eller regnvatten, berättar Claes. Har man bara med sig några handdukar att torka med så är det inga problem, säger han.

Vi avstår från att fälla upp den och hoppas att himlen står oss bi. Runt om det lilla samhället är molnen svarta men just här och nu har en högre makt skingrat dem.
Kanske är det Harley Earl, designer hos GM och skyldig till Corvette, som låter sin ande sväva över oss…

Artikeln publicerades ursprungligen i Klassiska Bilar 1/2014.

Mer från Klassiska Bilar läser du här!

Starten på något nytt

Ett häfte plockades fram av General Motors för att utbilda såväl PR-folk som tekniker om de ändringar som gjorts av Corvette till 1957.
Ett häfte plockades fram av General Motors för att utbilda såväl PR-folk som tekniker om de ändringar som gjorts av Corvette till 1957.
Ett häfte plockades fram av General Motors för att utbilda såväl PR-folk som tekniker om de ändringar som gjorts av Corvette till 1957.
1 AV 3
Foto: Andreas Libell / Klassiska Bilar
2 AV 3
Ett häfte plockades fram av General Motors för att utbilda såväl PR-folk som tekniker om de ändringar som gjorts av Corvette till 1957.
3 AV 3

Corvette räknas som den första amerikanska sportbilen och introducerades i slutet av 1953. En prototyp kallad EX-122 visades i januari på Waldorf-Astoria i New York och sex månader senare kom Corvette C1. Designchef var Harley Earl och de första 300 exemplaren var till stor del handbyggda i en gammal lastbilsfabrik i Flint, Michigan medan en ny fabrik i Missouri preparerades för full produktion 1954. Under det uppseendeväckande glasfiberskalet fanns standardkomponenter från de mer vardagliga bilarna. Motorn var den gamla pålitliga, raka sexan ”Blue Flame” på 155 hästkrafter och tvåstegs Powerglide-låda. Försäljningen gick knackigt eftersom Corvette saknade effekt och inte kunde konkurrera med europeiska sportbilar. Så 1955 kom en V8 på 265 kubiktum och 195 hk som senare vässades till 210 och 240 hästkrafter. 1957 kom 283-motorn med direktinsprutning som option och fyrväxlad manuell låda. 283-motorn utvecklade 283 hästkrafter och var den första amerikanska motor som gav en hästkraft per kubiktum, vilket man gjorde en stor grej av.

1958 ändades fronten och fick bland annat fyra strålkastare och 1961 kom fyra bakljus, något som Corvette har behållit sedan dess. 1962 är sista året C1 producerades och den dit tills snabbaste. Motor på 327 kubiktum och som värst 360 hästkrafter.

Chevrolet Corvette C1 1957

Ursprungligt pris (1957): 3 460 dollar.

Uppskattat pris (2014): 750 000-900 000 kr.

Motor: Bensin. Längsmonterad V8 med centralt placerad kamaxel och två ventiler/cylinder. Dubbla fyrportsförgasare. Cylindervolym 283 cu in/4 638 cm3. Max effekt 283 hk vid 6 200 r/min, max vridmoment 393 Nm vid 3 000 r/ min.

Kraftöverföring: Motorn fram, bakhjulsdrift. 4-växlad manuell låda.

Hjul: 6,70 x 15.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 259, längd 451, bredd 186, höjd 131, spårvidd f/b 145/150. Tjänstevikt 1 240. Tank 62 liter.

Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 5,7 s. Toppfart 214 km/h.