Provkörning av Chevrolet SSR
Basfakta
Motor
8-cyl längsmonterad V-motor med stötstänger och 2 ventiler per cylinder. Kompression 9,5. Borrning/slag 96/92 mm, cylindervolym 5326 cm3. Max effekt 305 hk (224 kW) vid 5200 r/min, max vridmoment 449 Nm vid 4000 r/min.
Kraftöverföring
Bakhjulsdrift. 4-växlad automatlåda, diffbroms bak (torsen).
Fjädring/hjulställ
Balkram. Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram dubbla triangellänkar, bak stel axel i längslänkar, reaktionsstag och ett tvärstag (Panhard).
Styrning
Kuggstång. 3,1 rattvarv, vändcirkel 11,6 meter.
Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system (ABS).
Hjul (fram - bak)
Fälg 8-10 tum, däck 255/45 R19 - 295/40 R20.
Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 295, längd 486, bredd 200, höjd 163, spårvidd fram/bak 163/165. Tjänstevikt ca 2200, maxlast ej uppgift. Tank 95 liter.
Fartresurser*
Toppfart 200 km/h (begränsad). Acceleration 0-97 km/h 7,6 s.
Bränsleförbrukning*
Stad 1,57, landsväg 1,24, blandad körning 1,38 l/mil.
* enl tillverkaren.
Hetaste bilen från Detroit i år
Årets hetaste bil från Detroit heter Chevrolet SSR. Super Sport Roadster. En unik kombination av pickup och roadster med plåttak. Frågan är vad man ska ha den till?
Dallas, Texas, USA. I "vanlig" miljö sticker SSR ut ännu mer än på bild. Jag går några varv runt bilen. Den är större än jag trodde. Två meter bred, nästan fem lång och 1,63 hög. De stora hjulhusen maskerar effektivt att det sitter 19-tums hjul fram och 20-tummare bak. Modet drar mot allt större hjul, men få bilar är standardutrustade med så stora hjul och på ännu färre ser det normalt ut.
Designen är retro. GM har förvaltat arvet från sin Advanced Design-serie, pickuper som byggdes från 1947 till 1953. Ett genidrag om man ska döma av allt intresse och uppståndelse bilen väcker.
Men inte bara formen sticker ut. SSR är nog världens första plåtcabb-pickup.
Invändigt slås jag av den rena och avskalade designen. Det finns färddator och farthållare som regleras från ratten, stereo, manuell luftkonditionering, stor aluminiumväxelspak av plast och knappar till rutor, speglar och taket. Inredningen ger ett ovanligt gediget intryck för att vara en amerikansk bil. Allt verkar vara ordentligt fastskruvat och den svarta plasten känns mer påkostad än vanligt.
Vrider igång vinkelåttan på 5,3 liter. Det råa gurglande mullret överraskar mig, det låter lite som en klassisk amerikansk muskelbil.
Fäller taket med en knapptryckning och ska köra ut ur stan - men hinner inte mer än svänga ut på närmaste gata innan jag får smaka på den enorma uppståndelse SSR väcker. Folk tittar, pekar, gör tummen upp, vill snacka med mig vid trafikljusen.
Hinner knappt ut ur stan innan jag tvingas stanna och fälla upp taket. Det är 34 grader varmt, solen gör att jag håller på att smälta bort i sittbrunnen.
SSR blir släkt med saab 9-7x! Balkramen från Chevrolet TrailBlazer utgör grund för båda bilarna, alltså ett typiskt lastbilschassi - men i övrigt är det inte mycket som påminner om en flakbil. Över lastytan ligger ett lock som måste öppnas innan man kan fälla ner bak-luckan. Det öppnas med fjärrkontrollen och lyfts automatiskt av gasfjädrar.
Öppningen räcker för hyggligt stora resväskor men inte för så mycket mer. Lastytan är snyggt klädd med en svart matta och lister i golvet gör det lättare att skjuta in tunga föremål. Det ser bra ut, men understryker att denna pickup inte är till för grovjobbare med smutsiga prylar. Längs båda långsidorna finns låsbara förvaringsfack av plast. De är antagligen till för att rymma de skitiga sakerna.
SSR är tvåsitsig och det är inget konstigt med en tvåsitsig pickup, men det begränsar användningsområdet ytterligare. Ganska litet flak, bara två sittplatser.
Med taket uppfällt ger jag mig ut på vägen igen. Den manuella luftkonditioneringen får gå på fullt ett tag för att kyla ner kupén. I den här hettan verkar ventilationsanläggningen näst intill underdimensionerad.
När temperaturen sjunkit sänker jag fläkten och trycker igång stereon. Det finns sex Bose-högtalare i sittbrunnen och bra resurser i ljudanläggningen. CD-spelare är standard och sex skivors växlare inbyggd i enheten är tillval.
Motorn i SSR är en riktig pärla, som även den har rötter i 50-talet. Konstruktionen är helt i aluminium och är den senaste versionen av Chevrolets small block V8:a. Den legendariska motorn debuterade första gången i 1955 års Chevrolet Bel Air. Motorljudet är som sagt helt sagolikt och mullrar uppfordrande för att alltid få mer gas. (Motorn finns att höra på internet. Gå till www. chevrolet.com/ssr och klicka på "Colors/ 360 Views". Du kan trycka på en knapp för att spela upp det om och om igen...)
Bilen väger drygt 2,1 ton, men tack vare kraften i motorn är det inget som hindrar SSR från att vinna många rödljusrace eller köra ifrån närgångna nyfikna på motorvägen. Fabriken uppger 0-97 km/h (0-60 mph) på 7,6 sekunder, och 80-113 km/h (50-70 mph) på 3,85 sekunder. Inte så illa för drygt 2 ton lastbil.
Tyngden ger sig till känna främst i kurvorna, först då märks det att det är en stor och tung bil. Men inte heller här besväras SSR nämnvärt av sin vikt. Tyngdpunkten är förhållandevis låg och bilen kränger förvånansvärt lite i kurvorna. SSR upplevs rent av spänstig, vältränad och nästan sportig. Bakom ratten glömmer man lätt att man faktiskt kör en pickup, körupplevelsen påminner mer om en stor sedan med skillnaden att man sitter högre.
SSR är inte rolig på små krokiga vägar, det är trots allt en stor och tung bil, men den klarar definitivt av sådan körning. Styrningens kraftiga servoverkan dödar det mesta av vägkänslan. SRR gör sig bättre på motorvägen och bäst som boulevard-cruiser i stan.
Tyngden ger bilen en behaglig och värdig gång. Fjädringskomforten är fast men väl avstämd, det är först vid grövre ojämnheter som de stora hjulen dunsar rejält. Då märks detockså att SSR är en cab, det flexar och rister i karossen.
Med taket på är komforten i övrigt god. Ljud läcker in från motor och däck, men det är inte påträngande. Med taket nere blåser det en hel del i kalufsen och nere i sittbrunnen, ännu ett skäl till att glida fram på boulevardkryssning.
Chevrolet SSR är möjligen en praktisk bil för ett par flitiga golfspelare med väldigt stora golfbagar. Men annars är det nog uppmärksamhet som är poängen med bilen.
För den exhibitionistiska företagaren med överskott i kassan är SSR det ultimata fordonet och en rullande reklam-plats får han på köpet .
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se