Provkörning av Chrysler 300C Touring
Jänkemuskler illustreras oftast av brinnande bakdäck, hög sopparäkning och öppen cab-kaross. Ansiktslyfta Chrysler 300C har en annorlunda profil med Mercedesdiesel och kombistuk – utan att göra avkall på USA-fasonerna.
Första intrycket #282
Gangsterbil direkt från fabrik! Chrysler 300C i finjusterat utförande appellerar till köparen som diggar amerikansk stil i själ och hjärta. Mercedes-mekaniken fungerar fortfarande trots några år på nacken. Mycket standardutrustning = högt pris.
En bilmodell som sedan starten oblygt stått för sitt amerikanska arv är Chrysler 300C. Designen är en mix av svunna tiders storverk från firman, kryddad med maffig gangsterlook och fränt stylingstuk. De stora hjulen, den storrutiga grillen och låga glaspartierna, allt förpackat i stort format bidrar till ett säreget utseende som gillas av många betraktare. Nytt för 2008 är en mild ansiktslyftning som ska hålla liv i succén.
Utvändigt märks att sidolister och emblem stuvats om, invändigt är det uppdaterad instrumentpanel som sänder de viktiga signalerna. Sköldpaddsmönster på ratt och dörrhandtag uppfattas som lyxigt och udda. ”Sex and the City-fierad” som en provpilot sa efter en åktur.
Mekaniken har lämnats i princip orörd, vilket innebär förra generationens Mercedes E-klass. Provbilen har den mest populära CRD-dieselmotorn, en 3-liters V6:a på 218 hästkrafter, en riktig källa till kraftglädje. Totalt 510 Newtonmeter pumpas ut till bakhjulen via den femväxlade automatlådan och stämmer utmärkt i bilen. Långfärdsåkning innebär en förbrukning på strax under 0,9 liter per mil, hyfsat med tanke på storleken.
Den stora delvis plasthala ratten styr de två tonen på ett direkt och kontrollerat vis. När den första chocken över dimensionerna har lagt sig är 300C överraskande enkel att placera i trafiken.
Stora sidobackspeglar och parkeringsradarn ParkSense är bra hjälpmedel när karossen ska in i parkeringsfickan.
Stolen går att justera på alla ledder. Det är lätt att finna en bra körställning, men långbenta klagar över den korta sittdynan. Baksätet är superrymligt och går att dela i 60/40 för att frakta extra långa prylar. Bagageutrymmet är dock inte i världsklass. Touring har flera konkurrenter som slår den när det kommer till flexibilitet och lastförmåga.
USA-känslan är påtaglig som ett supersize-meal och när vi står vid fallen i Trollhättan är åtminstone en av oss en rejäl kraftkarl.
Chrysler 300C Touring
Pris
408 000 kronor.
Motor
Diesel. 6-cyl längsmonterad V-motor, två överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 18,0:1. Borrning/slag 83,0/92,0 mm, cylindervolym 2 987 cm3. Max effekt 218 hk (160 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 510 Nm vid 1 600–2 800 r/min.
Kraftöverföring
Motorn fram, bakhjulsdrift. 5-växlad automatlåda.
Fjädring/hjulställ
Skruvfjädrar fram och bak. Fram dubbla triangellänkar, bak multilänkupphängning.
Styrning
Kuggstång, el-hydraulisk servo. 2,8 rattvarv. Vändcirkel 11,9 meter.
Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.
Hjul
Fälg 7,5 tum, däck 225/60 R18.
Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 305, längd 502, bredd 188, höjd 148 (med takreling 154), spårvidd f/b 160/161. Tjänstevikt ca 1 945, maxlast ca 415, max släpvikt 2 000. Tank 72 liter.
Fartresurser*
Toppfart 227 km/h. Acceleration 0–100 km/h 8,6 s.
Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 1,09, landsväg 0,68, blandad körning 0,83 l/mil. CO2 220 g/km,
Skatt
6 804 kronor.
* Enligt tillverkaren.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se