Mitt emellan. Citroën C5 X är varken suv, sedan eller kombi. Men snygg är den. Foto: Citroën

Provkörning av Citroën C5 X Hybrid 225

Lite suv, lite kombi och lite sedan. Citroën tänkte inte som alla andra när de utvecklade sin nya bil i D-segmentet, C5 X. Sen är det roligt att Renault Arkana äntligen fått en riktig konkurrent.

I en tid när alla biltillverkare byg­ger suvar i mellanklassen har Citroëns nye vd Vincent Cobée tittat i kristallkulan och sett något annat.
– Jag kör själv en suv, en C5 Aircross, men det är för många suvar på vägen, säger Cobée när vi precis avslutat en eftermiddag på vägar norr om Barcelona.
Men Vincent Cobée såg i alla fall samma som alla andra vad gäller drivning. Vi har därmed kört en laddhybrid, C5 X Hybrid 225, och Citroën erbjuder den nya modellen med bara ytterligare två motoralternativ, bensinare på 130 respektive 180 hästkrafter. Diesel? Det nämndes inte ens vilket måste vara unikt för en presentation av en ny stor fransk bil.
Laddhybriddrivlinan känner vi igen från Stellantissyskonen Opel, Peugeot och DS. Citroën har valt det lite mindre batteriet på 12,4 kWh vilket räcker till 5,5 mil på el. Det finns större batterier till plattformen men Citroën har varit måna om priset och att ge rejält utrymme i baksätet och bagageutrymmet, hela 485 liter plus 25 liter under golvet för laddsladdar. Bensinaren har ett något lägre golv och sväljer hela 545 liter. 

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill