Provkörning av Citroën C5 X Hybrid 225
Lite suv, lite kombi och lite sedan. Citroën tänkte inte som alla andra när de utvecklade sin nya bil i D-segmentet, C5 X. Sen är det roligt att Renault Arkana äntligen fått en riktig konkurrent.
I en tid när alla biltillverkare bygger suvar i mellanklassen har Citroëns nye vd Vincent Cobée tittat i kristallkulan och sett något annat.
– Jag kör själv en suv, en C5 Aircross, men det är för många suvar på vägen, säger Cobée när vi precis avslutat en eftermiddag på vägar norr om Barcelona.
Men Vincent Cobée såg i alla fall samma som alla andra vad gäller drivning. Vi har därmed kört en laddhybrid, C5 X Hybrid 225, och Citroën erbjuder den nya modellen med bara ytterligare två motoralternativ, bensinare på 130 respektive 180 hästkrafter. Diesel? Det nämndes inte ens vilket måste vara unikt för en presentation av en ny stor fransk bil.
Laddhybriddrivlinan känner vi igen från Stellantissyskonen Opel, Peugeot och DS. Citroën har valt det lite mindre batteriet på 12,4 kWh vilket räcker till 5,5 mil på el. Det finns större batterier till plattformen men Citroën har varit måna om priset och att ge rejält utrymme i baksätet och bagageutrymmet, hela 485 liter plus 25 liter under golvet för laddsladdar. Bensinaren har ett något lägre golv och sväljer hela 545 liter.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se