Provkörning av Citroën e-C4
Jag letar och letar. Det måste ju finnas där – det där typiskt franska lite konstiga. Aha! Där, på bildskärmen framför ratten. Den lilla symbolen som visar avståndet fram till nästa bil är format som Eiffeltornet. Annars är Citroën e-C4 överraskande fri från konstigheter och märkliga lösningar.
Peugeot valde småbilen 208. DS tyckte att eldrivlinan passade bättre i den lilla suven DS3 Crossback E-Tense. Med mellanstora C4 visar Citroën att den nya plattformen e-CMP passar till även en klassisk bil i Golfklassen.
Nu är förstås valet av kaross högst medvetet från PSA-gruppen som kommer att bygga elbilar på så gott som alla modeller de kommande åren. För mig är det tredje gången jag provkör eldrivlinan med motor på 136 hästkrafter, 260 Nm, automatlåda och ett batteri på 50 kWh bruttoenergi. Eftersom PSA sedan ett par år äger även Opel och nyligen har gått samman med Fiat/Chrysler lär vi få stifta bekantskap med drivlinan många, många fler gånger.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se