Provkörning av Cupra Ateca 2,0 TSI 300 4Drive DSG7
När Cupra knoppades av som eget varumärke från Seat för några år sedan blev Ateca första modellen ut. Nu är det dags för en försiktig uppdatering.
Den är spänstig, snabb och har ett klädsamt drag av explosivitet över sig. Receptet med 300 hästar, dubbelkopplingslåda och fyrhjulsdrift lovar mycket vad gäller prestanda, vilket Cupra Ateca levererar. Det har vi sett vid tidigare körning på racerbanor. Men det finns tack och lov en större botten än så i den spanska prestandasuven. För det är på väg till och från racerbanan den gör sitt jobb bäst, tack vare en vettig flexibilitet. Styrningen har en skön tyngd, den är trevligt kommunikativ och chassirörelserna (Ateca har adaptiv och justerbar stötdämpning som standard) är väl avstämda med tydlig inriktning mot minimal krängning. Det gör bilen lite stötigare även med stötdämparna inställda i sitt mest komfortinriktade läge – men det slår inte hårt i hjulställen. Detta trots 19-tummare med lågprofil. Stolarna är sköna med sitt uttalade sidostöd.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se