Provkörning av Cupra Born 77 e-Boost Range Pack
Bilen som i grunden är en Volkswagen, började sitt liv som en Seat och nu är en Cupra är här. Vi möter bortbytingen Cupra Born i Danmark och undersöker vad som skiljer från Volkswagen ID.3.
Med rumpan på plats i förarstolen behöver man bara vrida växelreglaget framåt till D. Ett snäpp till för B-läget ger mer motorbroms vid gasuppsläpp. Det vore en underdrift att säga att känslan är bekant. Ratten, instrumenteringen, pekskärmen och fönsterhissknapparna – allt är identiskt med delarna som sitter i Volkswagen ID.3.
Men det här är Born, Cupras första elbil som förhåller sig till ID.3 precis som Cupra Leon gör till Volkswagen Golf, Seat Leon och Skoda Octavia. Precis som ID.3 byggs den på MEB-plattformen och det är lika bra att avslöja redan nu att det inte finns mycket att höja på ögonbrynen över. Cupra Born är som ID.3.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se