Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Utseendet påminner om gatbilskonceptet, men under skalet är det bara rallycross.
Utseendet påminner om gatbilskonceptet, men under skalet är det bara rallycross.
Utseendet påminner om gatbilskonceptet, men under skalet är det bara rallycross.
Utseendet påminner om gatbilskonceptet, men under skalet är det bara rallycross. Foto: Cupra

Provkörning av Cupra UrbanRebel Racing Concept

Gruset sprutar när vi får en chans att köra Cupras rallycross-koncept. Formerna var menade att ge en föraning om den kommande elbilen. Men under skalet på den här finns någonting helt annat.

Gruset är nyvattnat och snorigt halt. Banan är en kort oval, med en chikan på vardera raksträcka så det är i kurvorna man får släppa loss. Vi är på en sidobana till Circuit de Catalunya utanför Barcelona och bilen heter Cupra UrbanRebel Racing Concept. Den visades först upp för allmänheten i fjol, som ett sätt att vänja publiken vid formerna på Cupras kommande småbil, den eldrivna UrbanRebel.

Men den här lilla bilen har ingenting gemensamt med den kommande produktionsmodellen, mer än en viss visuell likhet. I stället är den en fullfjädrad rallycrossbil, baserad på den RX2e som snurrar omkring i Rallycross-VM.
Det betyder att UrbanRebel Racing Concept är ett rörramsbygge med en elmotor på varje axel som tillsammans producerar 340 hästkrafter, eller upp till 435 hästkrafter med overboost. Batterikapaciteten är 40 kilowattimmar. Det räcker gott i en bil som väger 1 400 kilo.

Ingen lyx i onödan, men till skillnad från vanliga tävlingsbilar får man i alla fall en passagerarstol. Foto: Cupra

Särskilt när det inte finns något grepp. De breda semislicksen planar i leran och under inbromsning känns det som att köra i blixthalka. Några hjälpsystem som antisladd eller ens låsningsfria bromsar finns inte.
Däremot är bromskrafts­regenereringen ställbar både fram och bak för att ­justera hur mycket bakvagnen ska kliva ut vid gasuppsläpp. Just den övningen når jag begränsad framgång med, förhållningsordern är strikt: Bilen existerar i blott två exemplar och sätter jag den i däcktraven blir Cupra ledsna. Att de alls släpper ut mig på banan i en ovärderlig prototyp är närmast obegripligt.
Respekten för vad jag sitter i håller mig tillbaka, det blir inga varvrekord. Men bilen känns som om den kan behandlas hur som helst, jag har nog aldrig kört någonting så lättmanövrerat.

Elmotorerna portionerar ut precis så mycket kraft som man beställer, effektleveransen kunde inte skilja sig mer från hårdtrimmade turbomotorer med liknande effektuttag. Inte heller behöver man koppla och växla, det finns bara en växel.
Framför allt är det chassibalansen som gör bilen så lättkörd i soppan. Den tycks gå att kasta ungefär hur som helst runt kurvorna. Bilen känns som en leksak, en förvuxen gokart och fullständigt filterfri. Det visslar på rätt bra också, motorer och ­transmission piper och viner och någon ljuddämpning finns förstås inte.

Bakvingen har en LED-ramp som lyser rött bakåt. Det lär se spektakulärt ut i mörker. Foto: Cupra

Underbart är kort. Blott sex varv får jag runt den korta banan, det blir mer en tugga man knappt hinner känna smaken av snarare än en chans att få köra in sig på bilen. Det är klart, Cupra är rädd om sin dyrgrip och blir man för van bakom ratten kanske man får för sig att ta risker.
I stället får Jordi Gené visa vad bilen egentligen går för. Han vet hur man kör bil, han har tävlat i både formelbilsracing och i standardvagnar, bland annat i STCC 2012. Nu sätter han sig bakom ratten, medan jag krånglar ned mig i passagerarsätet.
Sedan står han på som om det inte fanns någon morgondag. Jaha, så rädda var Cupra om bilen tydligen. Det visslar på, går på tvären, sprutar grus, allt i en rasande fart. Men Gené visar fullständig kontroll, så som man gör när man vuxit upp bakom ratten i en racerbil. 

I passagerarsätet sitter jag och ­skrattar högt. Visst har jag kört mycket på bana, men aldrig en rallycrossbil och aldrig särskilt fort på så här löst underlag. I jämförelse med Jordi Gené framstår jag som en idiot.
Att jag alls är här beror förstås på att Cupra vill väcka uppmärksamhet för sin elbilssatsning i allmänhet och den kommande UrbanRebel i synnerhet. Man får väl säga att de lyckades, för jag åkte till Spanien för möjligheten att få prova på en rallycrossbil. Och nu läser du om upptåget. 

Ny plattform till kommande små-elbil

Fullt så aggressiv splitter lär inte produktionsbilen få, inte heller 21-tumsfälgar.
Fullt så aggressiv splitter lär inte produktionsbilen få, inte heller 21-tumsfälgar.
Fullt så aggressiv splitter lär inte produktionsbilen få, inte heller 21-tumsfälgar.
De två små skärmarna som flankerar instrumentskärmen fälls ut när man startar bilen.
De två små skärmarna som flankerar instrumentskärmen fälls ut när man startar bilen.
De två små skärmarna som flankerar instrumentskärmen fälls ut när man startar bilen.
Rattknapparna liknar dem på tv-spelskonsoler. Ska väl locka ungdomar.
Rattknapparna liknar dem på tv-spelskonsoler. Ska väl locka ungdomar.
Rattknapparna liknar dem på tv-spelskonsoler. Ska väl locka ungdomar.
1 AV 3
Fullt så aggressiv splitter lär inte produktionsbilen få, inte heller 21-tumsfälgar.
Foto: Daniel Östlund / Expressen Lifestyle
2 AV 3
De två små skärmarna som flankerar instrumentskärmen fälls ut när man startar bilen.
Foto: Daniel Östlund / Expressen Lifestyle
3 AV 3
Rattknapparna liknar dem på tv-spelskonsoler. Ska väl locka ungdomar.
Foto: Daniel Östlund / Expressen Lifestyle

Tanken är att den ska lanseras under 2025 och då kommer den att ha ny teknik under skalet. Förvånande nog delar den väldigt lite med dagens elbilsmodeller. 

Först om tre år, alltså 2025, kommer de första exemplaren av Cupra UrbanRebel att rulla ut från fabriken i Martorell. Den kommer att vara en runt fyra meter lång bil, ungefär i storlek som en Volkswagen Polo. I så motto kommer den att vara lillebror till modeller som Volkswagen ID.3 och Cupra Born och vara ett syskon till Volkswagens motsvarade modell, som vi har fått en föraning om i konceptbilen ID. Life.
Och precis som Volkswagen har Cupra också visat en konceptbil som pekar på hur produktionsutförandet av UrbanRebel kommer att se ut och fungera. I samband med provkörningen av rallycrossbilen fick vi också chansen att klämma och känna på gatbilskonceptet, en bil som är påtagligt konceptbilsmässig i det att den känns som en byggmodell. Baksätet fick man till exempel inte sitta i, för det fanns ingen struktur som kunde tåla vikten. Men utseendet är, förutom de obefintliga dörrhandtagen, i stort produktionsmässigt. 

Nog är bilen mindre än en Cupra Born, men fyra fullvuxna ska få plats. Förarmiljön tar ut svängarna, i konceptbilen flankeras instrumentskärmen av två små sidoskärmar som fälls ut och visar ytterligare information. Den detaljen lär inte följa med till produktionsbilen.
Men kanske gör knapplösningen på ratten det. I stället för Volkswagen-gruppens hopplösa touchknappar, som man har beslutat att fasa ut, har konceptbilen riktiga tryckknappar som för tankarna till en spelkonsol. Tanken är väl att den yngre generationen ska känna igen sig.

Bilen är 158 cm hög, bara två decimeter lägre än farbrorn till vänster.
Bilen är 158 cm hög, bara två decimeter lägre än farbrorn till vänster.
Bilen är 158 cm hög, bara två decimeter lägre än farbrorn till vänster.
Kupén är avgjort mindre än i till exempel Cupra Born. Men den räcker till för två fullvuxna.
Kupén är avgjort mindre än i till exempel Cupra Born. Men den räcker till för två fullvuxna.
Kupén är avgjort mindre än i till exempel Cupra Born. Men den räcker till för två fullvuxna.
I baksätet fick man inte sitta, då skulle bilen gå sönder. Två verkar få plats, trångt med tre.
I baksätet fick man inte sitta, då skulle bilen gå sönder. Två verkar få plats, trångt med tre.
I baksätet fick man inte sitta, då skulle bilen gå sönder. Två verkar få plats, trångt med tre.
1 AV 4
Bilen är 158 cm hög, bara två decimeter lägre än farbrorn till vänster.
Foto: Daniel Östlund / Expressen Lifestyle
2 AV 4
Kupén är avgjort mindre än i till exempel Cupra Born. Men den räcker till för två fullvuxna.
Foto: Daniel Östlund / Expressen Lifestyle
3 AV 4
I baksätet fick man inte sitta, då skulle bilen gå sönder. Två verkar få plats, trångt med tre.
Foto: Daniel Östlund / Expressen Lifestyle
4 AV 4
Foto: Daniel Östlund / Expressen Lifestyle

Mest intressant är ändå det som finns under skalet. Cupra UrbanRebel kommer att, precis som Volkswagen ID. Life, att baseras på en helt ny arkitektur.
Den så kallade MEB Small-plattformen har förvånansvärt lite gemensamt med den MEB-plattform som dagens elbilar från gruppen baseras på.
Till att börja med är den framhjuls­driven (MEB är i grunden bakhjulsdriven) och all elektronik, som motorstyrning och ladd­elektronik, allt som har med drivningen att göra utöver själva batteripaketet, är placerat under huven där fram. Någon fyrhjulsdriven MEB Small-modell lär alltså inte komma.

Bakvagnsupphängningen ser också annorlunda ut. På de chassiskisser som Volkswagen släppt har den torsionsaxel bak, till skillnad från MEB-bilarnas femlänksbakaxel. Kryper man under Cupra-konceptet skymtar dock en enklare typ av multilänk med fyra länkar per hjul. Det kan tyda på att båda varianterna kommer att gå i produktion, eller så har man helt tagit det som fanns till hands när man skruvade ihop sin designstudie.
Att plattformen är ny bekräftas också av Cupras utvecklingschef Werner Tietz i samband med visningen.
– Helt ny. Helt ny, säger han.