Årets Bil-trean Cupra Formentor sticker ut med kaxig design. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Provkörning av Cupra Formentor VZ 1,4 e-Hybrid

Nya bilmärket Cupra firar tre år med en laddhybrid, och en elbil väntar runt hörnet. Vi fick tillgång till Cupra Formentor med nya laddhybriddrivlinan under en solig vinterdag i Stockholm. Men det är inte motorer och växellåda som drar till sig uppmärksamheten. Det är i stället den lite speciella formen.

För att locka till sig uppmärksamhet rullade Cupra fram den sportigaste versionen av Formentor, VZ 2.0 i höstas. Där ackompanjerades det sportiga utseendet med en lika sportig motor på 310 hästkrafter, sjustegad automatlåda och fyrhjulsdrift.
Därmed hade puritanerna fått sitt.
Men strax efter julhelgen landade den förväntade storsäljaren i Formentor-familjen, laddhybridversionen av samma bil.

Under huven är tvålitersbensinaren utbytt mot en snällare 1,4-liters TSI. Automatlådan har blivit en växel kortare och på knappen för körlägen handlar det mer om eldrift och komfort. Vi känner igen det här knepet från andra laddhybrider från VW-koncernen med den lite äldre motorn och växellådan. Förklaringen är även den här gången att vridmomentet från elmotorn är så högt att denna kombination av motor och växellåda passar bättre. Eller så handlar det om ett smart sätt att kränga äldre motorer och växellådor för bra pengar. Cupra kommer också undan med att bilen bara är framhjulsdriven. Den ser liksom fyrhjulsdriven ut och har en tillräckligt råbarkad design, för många svenska bilköpare är det här viktigt.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill