Provkörning av Cupra Formentor VZ5
Snön yr längs de smala vägarna i ett kargt vitt landskap på Nordkalotten, längs den avstängda skogsvägen som tidigare tjänat arktiska rallyt känns det tajt mellan snövallarna. Vid 70–80 km/h säger en spärr i huvudet ifrån. Tanken att proffsförare avverkar sträckan i ungefär den dubbla hastigheten känns kittlande. Men så sitter jag också bakom ratten i en helt vanlig bil även om nya Cupra Formentor VZ5 tycks ha rallyambitioner.
Det femcylindriga ljudet tränger ut genom fyra udda placerade utblås där bak och dämpas effektivt av de pudriga vita vallarna och täta granskogen. En läderklädd sportstol med kraftiga sidostöd håller mig på plats när tajta kurvor avverkas som på löpande band, ett ryck i växelpaddeln får VZ5 att ge ifrån sig en dov knall och med lite fantasi kan man nästan se termosklunkande åskådare mellan granarna.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa. Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se