Utvändigt är det bara mindre detaljer som skiljer VZ5 från vanliga Formentor. Foto: Cupra

Provkörning av Cupra Formentor VZ5

Cupra får ta del av något av det heligaste Audi förknippas med. Den femcylindriga motorn som vi senast såg i Audi RS3. Nu tar vi reda på hur maskinen passar ihop med suven Formentor. Här är VZ5!

Snön yr längs de smala vägarna i ett kargt vitt landskap på Nordkalotten, längs den avstängda skogsvägen som tidigare tjänat arktiska rallyt känns det tajt mellan snövallarna. Vid 70–80 km/h säger en spärr i huvudet ifrån. Tanken att proffsförare avverkar sträckan i ungefär den dubbla hastigheten känns kittlande. Men så sitter jag också bakom ratten i en helt vanlig bil även om nya Cupra Formentor VZ5 tycks ha rallyambitioner.
Det femcylindriga ljudet tränger ut genom fyra udda placerade utblås där bak och dämpas effektivt av de pudriga vita vallarna och täta granskogen. En läderklädd sportstol med kraftiga sidostöd håller mig på plats när tajta kurvor avverkas som på löpande band, ett ryck i växelpaddeln får VZ5 att ge ifrån sig en dov knall och med lite fantasi kan man nästan se termosklunkande åskådare mellan granarna.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill