Provkörning av Cupra Formentor VZ 2,0 TSI 310 hk DSG7 4Drive
Seats sportbilsdivision Cupra har brutit sig loss och står på egna ben. Nu är den första egna modellen Formentor här och det är dags att ta reda på om den är eldig nog.
Range Rover Sport-mannen till höger i kön tutar, hissar ner rutan och ropar ”Vad är det där för nåt?” Det är en Cupra, Seats nya sportmärke. Svaret gör honom troligtvis inte mycket klokare. ”Jaha, den ser tuff ut i alla fall”.
Range Rover Sport-mannen är inte ensam. Många verkar tycka att nya Cupra Formentor sticker ut som något utöver det vanliga. Många verkar också tycka att modellnamnet Formentor är märkligt, och vad märket Cupra egentligen är vet eller bryr sig de flesta inte om.
Så vad är det? Cupra började som prestandadivisionen hos Seat 1999 och har sedan dess producerat många snabba modeller, bland annat Leon Cupra. Cupra knoppades av från Seat för två år sedan och i och med det bytte Seat Leon Cupra och Ateca Cupra namn till Cupra Leon och Cupra Ateca.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se