Det lutar åt framgång för Dacia – trots säkerhetsbristerna. Foto: Dacia

Provkörning av Dacia Duster TCe 150 EDC 4x2

Redan när andra generationen Dacia Duster presenterades 2017 tyckte vi att det var dåligt att den saknade autobroms. Det tyckte krocktestarna Euro NCAP också som gav Duster ynka tre stjärnor. Och det har tyvärr inte blivit bättre. Uppdaterade Duster saknar fortfarande nödvändiga säkerhetssystem.

Uppdateringen av billiga suven Dacia Duster handlar mest om små designförändringar, nya fälgar och att pressa priset så mycket som möjligt. Dacia har valt bort flera viktiga system och anledningen är att Dacia inte tror att bilköparna vill betala för teknik som är standard på flera av konkurrenterna. 

Det är lite skillnad jämfört med 2001 då Renault Laguna – en bil i samma bilkoncern som Dacia Duster – firade stora framgångar tack vare att den var den första bilen som fick fem stjärnor av Euro NCAP. Där visade Renault att det gick att bygga en säker bil som inte kostade skjortan. Med Dacia Duster är det tvärtom.
Duster krocktestades senast 2017 och fick tre stjärnor totalt efter usla poäng för fotgängarskyddet och förarstödsystemen.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill