Provkörning av Dacia Jogger Hybrid 140
Vi klagade på den ylande hybriddrivlinan i Renault Arkana förra sommaren. Nu har ingenjörerna i Renault-gruppen filat på mjukvaran och fått till en riktigt len och fin körupplevelse. Och att motorn sitter i sjusitsiga Dacia Jogger borde betyda succé.
Dacia har hittills haft två motorer till sin familjebil Jogger varav vi i Sverige bara fått en enliters bensinmotor med tre cylindrar och 110 hästkrafter. På flera marknader i Europa säljer Dacia också Jogger som drivs med bio- eller naturgas. Gastanken ligger då strax framför bakaxeln under golvet.
Exakt samma utrymme använder Dacia nu för att placera ett litiumjonbatteri på 1,2 kWh. Energin till batteriet kommer från bensinmotorn eller från energiåtervinning när du bromsar. Bensinmotorn laddar alltså batteriet vid behov och ser till att det aldrig blir helt tomt.
Åt andra hållet används energin i batteriet till att starta motorn. Ytterligare en elmotor används när du accelererar kraftigt och för att driva bilen när motorn inte belastas så hårt.
Tekniken är inte alls ny i sig och går under begreppet fullhybrid. Samma komponenter används till Renaults fullhybrider, bland annat modellen Arkana som presenterades sommaren 2021.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se