Provkörning av Dacia Sandero Stepway TCe 90 Expression CVT
Premium I skuggan av nylanserade och dyra elbilar uppdateras Dacia Sandero, men bara visuellt. Hur står sig budgetbilen i sin uppdaterade form, tre år efter lanseringen? Vi provkör den suvinspirerande versionen Stepway – svenskarnas val.
Det är lätt att bli förbannad när något blir dyrare, speciellt om det är något billigt. Dacia Sandero var vid vår provkörning 2021 Sveriges billigaste bil med ett startpris på 120 900 kronor, i dag startar kalaset på 164 900 kronor (rättelse: sedan denna text skrevs för ett par månader sedan har priset höjts till 174 900 kronor). Den här provkörda Stepway-versionen i sitt lyxigaste utförande Expression (tidigare Comfort) inklusive automatlåda startar nu på 209 900 kronor mot 161 400 kronor när vi testade den sommaren 2021. En höjning med 48 500 kronor, att jämföra med testets vinnare Hyundai i20 med automatlåda som stigit 30 000 kronor i pris sedan dess.
När vi kartlade de stigande bilpriserna förra året blev svaret som det brukar låta: Mer avancerad teknik, höjda omkostnader för råvaror, komponenter och arbetskraft samt en effekt av både pandemi och på det Rysslands invasion av Ukraina. Den konspiratoriska versionen är att biltillverkarna passar på att höja priserna för ”vanliga” bilar i och med att de lanserar nya och dyra elbilar. Lite som att en ”stor stark” har blivit dyrare bara för att det finns ett hantverksöl i pumpen bredvid.
LÄS PREMIUM GRATIS I EN VECKA
Få tillgång till hela Expressens digitala värld.

Allt detta ingår:
- Alla artiklar på Expressen.se och i Expressen–appen
- E-tidningen – upptäck dagens Expressen och utvalda magasin
- Dela din prenumeration med upp till 3 personer
- Ingen bindningstid – säg upp när du vill
Genom att klicka på “STARTA PREMIUM” godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se