Inför det ständiga hotet om ett nytt ”frivilligt” redaktionsmaraton gör Erik Wedberg varannan provkörning till fots. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Provkörning av Dacia Spring Comfort Plus

En årets-bästa-bil-utmärkelse och ett genomuselt krocktestresultat. Det är vad som har hänt Dacia Spring sedan vi körde den senast i bilpoolsutförande. Nu kör vi Spring i konsumentanpassat utförande och letar efter anledningar att se fram emot en eventuell Sverige-lansering.

Analysen av krocksläden och deformationsbarriären visar att ”Dacia Spring skulle vara en snäll krockpartner till andra fordon”. Det europeiska krocktestorganet Euro NCAP bjuder då och då på torr humor i sina bedömningar av bilars krocksäkerhet och deras bedömning av Dacia Spring kan sammanfattas som att den är bra vid en frontalkrock, för den mötande bilen…
För den som sitter i Dacian är det värre, Spring får inte mer än en ynka stjärna av Euro NCAP.

Det här är nytt

Sverigelansering

Dacia har ännu inte bekräftat att Spring kommer till Sverige, men vintertester av elbilen har redan körts i norra Sverige och Dacia antas prova ut ett system för batteri­uppvärmning som behövs för snabbladdning i kyla. Det finns inga indikationer på ett pris i Sverige men vi kan gissa att det är i trakten av det danska, vilket är 130 000 kronor i Comfort-utförandet.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill