Provkörning av DeLorean DMC-12
DeLorean DMC-12 blev odödlig efter att ha medverkat i filmtrilogin Tillbaka till framtiden där den hade en framträdande roll som tidsmaskin. I andra filmen hamnar den i 2015. Stor anledning till provkörning med andra ord.
Förmodligen hade jag fått lika stor uppmärksamhet om jag streakat genom centrum. Men av hänsyn till mänskligheten i stort och befolkningen i Köping i synnerhet så avstår jag.
I stället provkör jag en DeLorean DMC-12 och staden stannar av. Folk kommer fram och frågar. Bilar följer efter mig för att titta.
Det finns cirka 60 DeLorean i Sverige men det är väldigt sällan de syns på gator och torg så uppståndelsen är befogad.
De allra flesta bilarna står i samlingar eller garage dygnets alla timmar. Det är synd då det inte är bra för bilar att inte köras.
Denna DeLorean körs inte heller så ofta. De två senaste ägarna körde knappt bilen så trots att det är en årsmodell 1981 står mätaren bara på 3 500 mil.
Mr. DeLorean
John Zachary DeLorean föddes den 6 januari 1925 i Detroit. Hans föräldrar arbetade på Ford. Med hjälp från dessa och andra släktingar fick han råd till en utbildning på en teknisk högskola. Efter militärtjänstgöring och ytterligare studier fick han jobb på Packard och när det företaget lades ned värvades han till General Motors där han rönte stora framgångar och sågs som en stark kandidat till en vd-post på GM. Men John Z DeLorean ville annorlunda och slutade på General Motors och resten är som man säger historia. DeLorean avled 19 mars 2005 efter en stroke.
Historien om DeLorean är kort men händelserik. Grundaren John Zachary DeLorean hade gjort en kometkarriär på General Motors under 60-talet. Han låg bakom Pontiac GTO och var 1965 den yngste toppchefen i GM.
Men 1973 lämnade han företaget. Lite oklart huruvida han gick själv eller fick sparken. Men enligt honom själv slutade han för att GM var omoraliska och sålde bilar som bara till det yttre såg nya ut medan det var gammalt material undertill. Det må vara hur det vill med det men 1975 grundade han DeLorean Motor Company (DMC) med en vision om att bygga en bil som skulle vara oförstörbar och aldrig se gammal ut.
John Z DeLorean fick stora banklån, privatpersoner gick in med kapital och brittiska regeringen stod för en betydande del av finansieringen för att en fabrik skulle byggas i arbetslöshetens Nordirland.
Fabriken stod klar 1978 men produktionen kom inte igång förrän 1981 bara för att avslutas i slutet av 1982.
8 563 bilar tillverkades men planen låg på 30 000 bilar. Det senare innebär att det än i dag finns väldigt gott om reservdelar. Det finns till och med nya bilar byggda på material från reservdelslagret.
Inledningsvis var intresset stort för DeLorean och många kunder ville köpa ett exemplar. Men företaget hade för bråttom att leverera ut bilar och de hade barnsjukdomar och snart kablades det ut att det stod okörbara DeLorean på vägarna över hela USA. Intresset mattades därpå betänkligt.
Det var inte bara med biltillverkningen John Z DeLorean hade problem. 19 oktober 1982 arresterades han på ett flyghotell i Los Angeles tillsammans med en stor mängd kokain. John, som annars var en renlevnadsman och inte drack alkohol, arresterades men frikändes trots att juryn var övertygad om hans skuld. Det var åklagaren som lade fram målet så dåligt att domstolen inte kunde fälla honom.
En vecka senare låstes fabriksportarna för gott.
Även om DeLorean var uppseendeväckande med sin kaross i rostfritt stål och måsvingedörrar hade den nog fallit i glömska om den inte 1985 var med i filmtrilogin Tillbaka till framtiden. Filmerna blev en stor succé och plötsligt visste en hel värld vad en DeLorean var.
Bra produktplacering tre år för sent och man kan fundera över varför det blev så.
DeLorean väcker som nämnts stor uppmärksamhet men även om formerna faktiskt håller än i dag så har den sina brister.
Det upptäcker jag ganska omgående.
Det är krångligt att ta sig in till förarstolen trots den stora dörröppningen. Nu är jag visserligen inte gymnastvig men jag har hört det från andra också.
Nästa problem är att stänga dörren. Den öppnar som sagt stort och DeLorean tvingades till en kompromiss genom att hänga en stropp i nederkant så att föraren överhuvudtaget skulle kunna stänga. Dörren väger 27 kilogram! När jag slutligen får ner dörren slår den mig hårt i huvudet!
Vad jag inte först noterat är att det är en inbuktning i dörrens/takets överdel och det är där man är tänkt att ha huvudet.
Jag inser också att jag sitter lågt och kan se mätarna men knappt genom rutan.
Back to the future på riktigt
Filmerna Back to the future ett, två och tre tände DeLorean-stjärnan på allvar och det finns de som löper linan fullt ut. Mikael Liljeholm i Umeå har Sveriges största samling av Back to the future-prylar och då är en DeLorean förstås ett måste. Bilen är kittad till att likna bilen i filmen. De flesta prylarna är köpta men utblåset är egentillverkat. Exemplaret är en 82:a som stått still i ett garage i södra Sverige i 23 år och höll på att brinna upp när den kördes till Umeå 2013! Ingen åverkan är gjord på bilen som enkelt kan återställas till originalskick.
Nåväl. Jag startar upp den 2,85 liter stora vinkelsexan som är den PRV-motor som även fick tillträde till vissa Volvomodeller. Den första bilen som fick motorn var faktiskt Volvo 260 från 1975. Motorerna tillverkades i Frankrike men Volvo hade del i det tekniska samarbetet med Peugeot och Renault, därav namnet PRV.
Hur mycket effekt motorn har beror på vem man frågar och det varierar mellan 140 och 156 beroende på om bilen är anpassad för Europa eller USA. Det är hursomhelst för lite för något som uppfattas som en sportbil, och effektuttaget ur en så pass stor motor är i alla fall klent, så det är många DeLorean-ägare som trimmat motorn för högre effekt.
Motorn svarar åtminstone snällt på gaspådrag och den femväxlade manuella lådan löper fint mellan lägena. Den härstammar från transportbilen Renault Trafic! Det finns även exemplar med automatlåda.
Även om det yttre, olackerat rostfritt stål (plåt från Avesta!) ser futuristiskt ut är det inte lika modernt undertill. Kryssramen är av samma typ som i en gammal Lotus och i vanlig stålplåt som laminerats med plast. Om plasten spricker innebär det rostrisk så DeLoreans tes om att bilen är odödlig stämmer inte riktigt.
DeLoreans motor sitter monterad bak vilket innebär att den har en viktfördelning fram/bak på 37/63 procent. Det innebär att det inte är fullt så tungstyrt även om styrservo saknas.
Men då bilen saknar all form av hjälpmedel i form av antisladd innebär det en klar risk för bakvagnssladd om bilen pressas hårt.
Då är det fara värt att bilen hamnar vid sidan av vägen lika fort som företaget självt.
Artikeln publicerades ursprungligen i Klassiska Bilar nummer 5/2015.
Mer från Klassiska Bilar läser du här!
DeLorean DMC-12 1981
Ursprungligt pris (1981): Cirka 25 000 dollar (då motsvarande cirka 127 000 kronor).
Uppskattar pris (2015): Cirka 350 000–400 000 kronor.
Motor: Bensin. 6-cylindrig svansmotor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 2 ventiler per cylinder. Insprutning. Cylindervolym 2 849 cm3. Max effekt 156 hk vid 5 700 r/min, max vridmoment 235 Nm vid 3 000 r/min.
Kraftöverföring: Motorn bakom bakaxeln, 5-växlad manuell låda.
Hjul: Fälg 6/8 tum, däck fram 195/60 HR 14, bak 235/60 HR 15.
Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 242, längd 421, bredd 185, höjd 114, spårvidd f/b 159/160. Tjänstevikt 1 360, maxlast 80. Tank 51 liter.
Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 9,0 s. Toppfart 209 km/h.
Bränsleförbrukning: Blandad körning ca 1,20 l/mil.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se