DFSK Fengon 5 har en modern design och lyxig inredning. Räcker det som entrébiljett? Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Provkörning av DFSK Fengon 5 och DFSK Fengon 580

Drivee Automotive i Växjö breddar Kina-importen med två gashybrider från DFSK. De är välutrustade och smäckra, men skulle inte bilar från Kina vara billiga?

På papperet har den alla rätt. Vem vill inte ha en extremt miljövänlig suv med plats för sju personer? Fullmatad med lyxiga finesser som läderklädsel, navigation, stor pekskärm, elstyrda stolar. En omgång vinterhjul på 18 tums aluminiumfälgar och dragkrok kommer på köpet.
Men så var det namnet. Den heter inte Volvo eller Audi eller BMW. Den heter DFSK Fengon 580. Den skulle ha vunnit på om bilar fördelades som Covid-vaccin. ”Ni har blivit tilldelad en bil, varsågod. Ni kan betala i kassan. Förresten, det blev en DFSK.”
Kunderna är antingen sällsynt ­opåverkade av bilars märkesstatus, eller så gillar de sin ovanliga bil. DFSK Fengon 580 är så sällsynt att den inte ens finns på Wikipedia, och den är absolut inget som grannen har. Ovanstående gäller förstås inte er som de facto bor granne med en DFSK-ägare. Jag tänker på Per i Västerås, Nils i Växjö och Carlos i Barcelona.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill