Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Provkörning av DFSK Seres 3 Electric

Kinesiska biljätten DFSK lanserar flera modeller i Sverige. Vi provkör den eldrivna suven DFSK Seres 3 som lockar med vinterhjul och dragkrok på köpet. Men är svensken mogen för ett kinesiskt bilmärke?

Ärligt talat – designen skakar inte om betraktaren och att en tillverkare lanserar en ny kompakt-suv sänder inga chockvågor på bilmarknaden. Men den här nyheten är större än bara bilen.
Nu lanseras ytterligare ett kinesiskt bilmärke i Sverige (7-sitsiga Maxus finns även sen någon månad). För tio år sedan trodde många att Kina-märken skulle stå som spön i backen i Europa, att de skulle bli bilfaunans mördarsniglar. Men av det blev intet. I Europa har vi bara sett några få inbrytningsförsök av kinesiska biltillverkare, hittills utan framgång.
När det nu sker är det en av de verkliga biljättarna, Dongfeng, som visar korten. De kan tillverka bilar, det är Dongfeng som gör alla Renault, Citröen, Honda och Nissan för den kinesiska marknaden. Dessutom gör man bilar under egna varumärken, märken som vi här i Europa aldrig har hört talas om.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill