Provkörning av DFSK Seres 3 Electric
Ärligt talat – designen skakar inte om betraktaren och att en tillverkare lanserar en ny kompakt-suv sänder inga chockvågor på bilmarknaden. Men den här nyheten är större än bara bilen.
Nu lanseras ytterligare ett kinesiskt bilmärke i Sverige (7-sitsiga Maxus finns även sen någon månad). För tio år sedan trodde många att Kina-märken skulle stå som spön i backen i Europa, att de skulle bli bilfaunans mördarsniglar. Men av det blev intet. I Europa har vi bara sett några få inbrytningsförsök av kinesiska biltillverkare, hittills utan framgång.
När det nu sker är det en av de verkliga biljättarna, Dongfeng, som visar korten. De kan tillverka bilar, det är Dongfeng som gör alla Renault, Citröen, Honda och Nissan för den kinesiska marknaden. Dessutom gör man bilar under egna varumärken, märken som vi här i Europa aldrig har hört talas om.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa. Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se