DS 7 på hemmaplan, längs franska medelhavskusten. Notera gälarna som är de lagstadgade ”dagsljus-lamporna”.
DS 7 på hemmaplan, längs franska medelhavskusten. Notera gälarna som är de lagstadgade ”dagsljus-lamporna”. Foto: Mikael Stjerna / Expressen Lifestyle

Provkörning av DS 7 E-Tense 4x4 360

Ansiktslyftet av DS 7 handlar om en ny front med nya smarta LED-strålkastare och mer effekt, 360 hästkrafter, ur laddhybrid-drivlinan. Bäst av allt: DS har bilar att leverera.

DS 7 känns hemtam, och ändå inte. Exteriört känns formerna igen, den största synbara förändringen är de nya gälarna som låter DRL, Daytime Running Light, sippra ut under dagtid. Kupén karaktäriseras av de märkestypiska geometriska formerna, romberna, som pryder fönsterhissknappar och andra reglage på mittkonsolen. Den analoga klockan snurrar runt när tändningen slås på. Allt är som vanligt, eller?

Kanske inte. Helt enkelt för att DS är bland det ovanligaste du kan köpa på dagens bilmarknad. Succén med DS 3 från 2012 har inte upprepat sig och DS-tillverkningen har sedan dess halverats. Nu byggs det i runda tal 50 000 DS per år. Roligt för dig som vill sticka ut med din DS, men dystra siffror för ägarföretaget Stellantis.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill