Provkörning av DS 9 E-Tense 4x4 360
Vi har kört PSA-gruppens laddhybriddrivlina på längden och på tvären vid det här laget. Men vi har inte kört bensinmotor, elmotor och den åttastegade växellådan monterat i en läcker, sportig sedan på närmare fem meter. När DS ska växa sig starkt som bilmärke är det sedanerna de hoppas på.
När jag intervjuade bilmärket DS vicepresident Eric Apode i Paris sommaren 2018 hade DS famlat en stund efter sin roll i dåvarande PSA-koncernen. Vi hade fått se några konceptbilar och hört mycket prat om en modellloffensiv, men det hade inte hänt så mycket. Sedan dess har PSA blivit PSA/FCA och sen också Stellantis. Ännu fler bilmärken ska dela på framtida plattformar och DS roll har inte blivit tydligare.
Enligt Eric Apode skulle DS roll gå ut på att vara först med ny teknik och bygga lite dyrare premiumbilar. Allt för att dra in pengar på den nya tekniken och innovationerna. Det här var en tydlig strategi – förr. Men med en allt snabbare utveckling går det inte att vänta – ny teknik måste ut snabbt, snabbt.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa. Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se