Lång och lyxig på franska. Äntligen lever DS upp till hypen. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Provkörning av DS 9 E-Tense 4x4 360

Vi har kört PSA-gruppens laddhybriddrivlina på längden och på tvären vid det här laget. Men vi har inte kört bensinmotor, elmotor och den åttastegade växellådan monterat i en läcker, sportig sedan på närmare fem meter. När DS ska växa sig starkt som bilmärke är det sedanerna de hoppas på.

När jag intervjuade bilmärket DS vicepresident Eric Apode i Paris sommaren 2018 hade DS famlat en stund efter sin roll i dåvarande PSA-koncernen. Vi hade fått se några konceptbilar och hört mycket prat om en modellloffensiv, men det hade inte hänt så mycket. Sedan dess har PSA blivit PSA/FCA och sen också Stellantis. Ännu fler bilmärken ska dela på framtida plattformar och DS roll har inte blivit tydligare.

Enligt Eric Apode skulle DS roll gå ut på att vara först med ny teknik och bygga lite dyrare premiumbilar. Allt för att dra in pengar på den nya tekniken och innovationerna. Det här var en tydlig strategi – förr. Men med en allt snabbare utveckling går det inte att vänta – ny teknik måste ut snabbt, snabbt.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill