Provkörning av elmotorcykeln RGNT Scrambler
Med modern teknik i klassisk förpackning ska svenska RGNT locka hojåkare som vill lätta sitt miljösamvete. Vi provkör nya elmotorcykeln som tillverkas i Kungsbacka.
Temperaturen står på strax över nollan när Jonathan Åström rullar ut Scramlerversionen från RGNT ur en skåpbil på en av Kungsholmens bakgator. Designen känns tryggt välbekant och ser liksom ut som bilden man får i huvudet när man tänker på en motorcykel. Motorcykeldesign 1.0. En form som må vara relativt enkel men tack vare det även tidlös. Det finns en anledning till att designen hos motorcyklar som Honda CB och Triumph Bonneville står sig än i dag sisådär femtio år efter de lanserades.
Det här är nytt
Märke
RGNT är ett nytt svenskt företag som grundades 2018.
Eldrift
Med navmotor får de plats med så stort batteri som möjligt.
Svensk tillverkning
Produktionen sker i Kungsbacka och man tillverkar en motorcykel per dag.
Den konventionella nyckeln är ersatt av en plastbricka som placeras vid en sensor i sidokåpan under sadeln och den sju tum stora pekskärmen vaknar till liv. Efter en snabbkurs från Jonathan trycker jag in broms och startknapp invid gasreglaget, P-läge blir D och vi glider ljudlöst iväg. Frambroms är som vanligt höger handtag men där kopplingen vanligen sitter går handtaget i stället till bakbromsen som vid hårdare tryck även aktiverar frambromsen. Enkelt! Längs Arbetargatan flimrar tegelfasader förbi och mina fötter letar rutinmässigt och förgäves efter både växel- och bromspedal. Här finns nämligen endast små runda fotpinnar så fötterna får se till att vänja sig vid att kopplas bort från körningen.
RGNT Motorcycles grundades av Jonathan Åström och Lina Kanstrup under hösten 2018, då med namnet Regent, och redan våren 2019 visades en första prototyp upp. Sedan dess har de finslipat konceptet och det första exemplaret till kund levererades i slutet av 2020. Beställningarna har rasat in och de har nyligen dragit igång produktionen på allvar med en ny produktionslina i Kungsbacka. Motorcyklarna tillverkas för hand med delar från i huvudsak lokala leverantörer i Göteborg. Enligt Jonathan byggs nu cirka en motorcykel per dag i fabriken och då det finns många väntande beställningar på grund av lite förseningar är väntetiden i dag cirka tre månader vid nybeställning. I nuläget finns två versioner av RGNT, No.1 är basmodellen med startpris på 10 950 euro, cirka 110 000 kronor, och Scramblerversionen som bland annat har högre uppdragna stänkskärmar, bredare hjul, annan sadel och färgsättning.
Med en välkommet värmande sol i ansiktet bestiger vi Västerbron och landar i trafikgyttret i Hornstull. Vid rödljuset syns en grupp medelålders män få långa halsar när de försöker få en bättre vy av motorcykeln jag åker på. Ansiktsuttrycken vittnar om förvirring då det klassiska utseendet och en helt ljudlös gång vanligtvis inte är synonymt. För RGNT är verkligen helt ljudlös där det enda som hörs är däckgummit som rullar mot asfalten.
Tack vare att elmotorn sitter monterad i navet till bakhjulet elimineras skramlande kedjor eller vinande drivrem. Motorn levererar 11 kW, cirka 15 hästar, vilket kanske låter svagt men då effekten levereras direkt upplevs det som mer. Gasreglaget känns välavvägt och det är lätt att portionera ut rätt pådrag, enligt Jonathan har de medvetet programmerat en mjuk i stället för kvick acceleration. Nu känns den inte direkt långsam men vid vissa tillfällen skulle det vara härligt med lite mer bett så möjligheten att välja ett mer sportigt körläge vore välkommet. Jonathan säger att det är något de tittar på och kan komma att lansera framöver. Motorcyklarna är uppkopplade och stöder trådlösa uppdateringar, OTA, vilket gör att en sådan funktion enkelt kan skickas ut även till befintliga hojar längre fram.
Med batteripaketet med 7,7 kWh placerat där förbränningsmotorn vanligen sitter är balanseringen välbekant och med total vikt om 155 kg, varav 60 kg batteri, känns den lätt och därmed enkel att hantera. Kapaciteten ska enligt RGNT räcka upp till omkring 120 kilometers körning, laddning 0-100 procent tar cirka åtta timmar med vanligt vägguttag vilket är det enda alternativet. På just detta exemplar, som är en utvecklingshoj, löper en orange elkabel mellan batteri, styrmodul och motor som stör det rena helhetsintrycket men produktionsversionen ska ha en annan lösning.
När vi rullar längs Strandvägen över spårvagnsräls och ojämnheter träder en av navmotorns nackdelar fram. På grund av placeringen känns bakhjulet tungt och slår stundvis hårt i ojämnheter då motorns vikt är ofjädrad.
Men vad finns det under tanken undrar du troligen. Här sitter i huvudsak anslutningar och styrmoduler till eldriften men det finns också plats över för ett litet förvaringsfack till handskar, glasögon eller liknande. I pekskärmen som kröner strålkastaren visas saker som hastighet, laddning och räckvidd, men även klocka och karta där GPS-funktion ska kunna aktiveras med en app som är på ingång. Konstruktionen är något skrymmande och dess kantiga form sticker ut från den i övrigt klassiska designen. Kanske hade detta kunnat göras smäckrare.
RGNT är en uppstickare i den snabbt växande marknaden för elmotorcyklar och än så länge finns inte så många som ger samma 1960-70-talsvibbar. Detta är en hoj för dig som gillar klassisk motorcykeldesign men vill slippa huvudvärken som kommer med att till vardags köra en Bonneville från 60-talet, slippa vara nervös över om den lyckas hålla sig igång vid rödljus, slippa stora oljefläckar på garagegolvet och njuta av tystheten samtidigt som vinden fläktar. RGNT är kanske inte en ersättare till den klassiska motorcykeln, snarare ett komplement som inte ställer till med bråk.
RGNT Scrambler
Pris: 11 950 euro, cirka 120 000 kronor, säljs nu, första kundleverans juli-augusti.
Registrering: A1.
Motor: El. Max effekt 15 hk (11 kW), vridmoment i. u. Batterityp litiumjon, 7,7 kWh.
Kraftöverföring: Motor bak, bakhjulsdrift. Direktdrift.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring.
Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak.
Hjul: Lättmetallfälg med ekrar. Fälgbredd f/b 2,5/3 tum, däck fram 110/80 R18, bak 130/80 R17.
Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 141, längd 217, bredd 79, höjd 107, säteshöjd 83. Tjänstevikt 155, maxlast 175.
Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h i. u, toppfart 120 km/h.
Bränsleförbrukning (WLTP): CO2 0 g/km. Elförbrukning i. u. Räckvidd 12 mil.
Garanti: 2 år/3 000 mil.
Skatt: 180 kronor per år.
Rivaler
Zero FX
Lite högre pris, ett terrängstukat utseende, liknande räckvidd men framför allt högre effekt. FX har elmotor med 33 kW.
Pris: 149 900 kronor.
Cake Kalk&
Högre pris med ett mycket udda utseende och lite lägre effekt. 2,6 kWh-batteri ger cirka åtta mils räckvidd.
Pris: 140 000 kronor.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se