Provkörning av Ferrari 488 Pista
Givetvis kunde inte Ferrari låta bli. Att göra sin redan till skyarna höjda 488-modell än mer renlärig. ”Pista” betyder ”spår” på italienska och bättre efternamn kan inte Ferraris senaste värsting ha. Teknikens Värld kör som enda svenska tidning exklusiva förserietillverkade prototyper på bana och landsväg.
Det här är nytt!
Kraft
Hela 50 hästkrafter har tillkommit jämfört med 488 GTB, nu har 488 Pista totalt 720 hk ur sin 90-graders V8-dubbelturbomotor.
Prestanda
7,6 sekunder i acceleration från 0 till…200 km/h. Det är sju tiondels sekund snabbare än 488 GTB. Toppfart över 340 km/h, men viktigare är alertheten och spänsten som setts över i allt.
Kaross
Ingen gat-Ferrari tillåts förfulande spoilervingar, i stället skulpteras minskade lyftkrafter in i själva designen. Fronten med sin inbyggda ”S-duct” har hämtat inspiration från Formel 1-bilar.
Lättvikt
Bantningskuren är obönhörlig hos 488 Pista. Enbart motorvikten har minskat med 18 kg, den totala tjänstevikten har kapats med 90 kg!
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se