Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Provkörning av Ferrari Daytona Competizione

Med racetrimmad V12-motor under huven och raka rör ger sig Linus Pröjtz ut på brittiska landsbygden i en legend från förr – Ferrari Daytona Competizione. Ska du hänga med?

Säg Ferrari 365 GTB/4, då krävs det med stor sannolikhet en Ferraristi för att förstå vad som avses. Men säg Ferrari Daytona, då begriper vem som helst med minsta lilla motorintresse vad du menar. Lägg till Competizione, då brukar det tända till på alla cylindrar och varvas upp.
Daytona lanserades 1968 och var Ferraris svar på Lamborghini Miura, som hade tagit världen med storm 1966. Frontmotor mot mittmotor. En tävling om motorplacering som Ferrari skulle förlora, men sett till hur Daytona uppträdde på vägen i dåtidens tester övertygade den.
Daytona blev den sista stora frontmotor-Ferrarin med ett tydligt avstamp i prestanda – i alla fall på 25 år. Den avslutade en ättelinje av magiska GT-bilar med V12-motor som sträckte sig från 1950-talets senare hälft. Och, precis som flertalet av sina föregångare, så kom även Daytona att bli racerbil. 

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill