Provkörning av Ferrari Roma
Med stilren design och överlag ett mer lättsamt anslag ska Ferrari finna nya kunder med nya Gran Turismo-modellen Roma. Konkurrenter som BMW, Mercedes-AMG och Porsche är i siktet. Vi tar reda på om det ur-italienska finns kvar hos Roma på kurviga vägar i Piemonte i skördetider för vindruvorna.
Alla vägar bär till Rom sägs det. Åtminstone denna dag. Ferraris senaste modell hedrar den italienska huvudstaden med sitt namn Roma. När navigationssystemet ombord även finner vägavsnittet Via Roma är allt i box så att säga. Det är för detta som nya Ferrari Roma är skapt. Irrfärder utan direkta mål, destinationen är i viss mån irrelevant. Visst, slutpunkten får mer än gärna vara exklusiv golfklubb, femstjärnig restaurang eller festlig galapremiär. I alla fall är det så som Ferrari-folket med bred pensel målar upp scenariot. Man pratar allra helst om "La Nuova Dolce Vita" – Det nya ljuva livet. Anspelningen på Fellinis filmmästerverk med Anita Ekberg i huvudrollen och som utspelar sig i det lättjefulla 1960-talet ska ge de rätta associationerna. Ett liv utan friktion, fullt av glädje och lust. Jag trycker gasen i botten i en serpentinuppförsbacke med dignande vindruvsfält överallt omkring mig. Jo, visst lever livet lite extra sittandes bakom ratten i nya Ferrari Roma.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se