Provkörning av Fiat Barchetta
Första intrycket
För den som vill åka öppet till lågt pris, och inte bryr sig om att motorn är klen och suffletten inte är mer än ett regnskydd.
Basfakta
Teknik
R4, 1747 cm3, 131 hk vid 6300 r/min, 158 Nm vid 4300 r/min. Framhjulsdrift, 5-växlad manuell.
Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 228, längd 392, bredd 164, höjd 127. Tjänstevikt ca 1135, maxlast 120, släpvikt 450. Tank 50 l.
Fartresurser*
Toppfart 200 km/h, 0?100 km/h 8,9 s.
Bränsleförbrukning*
Blandad körning 0,84 l/mil.
*Enligt tillverkaren
Öppet brus till lågpris
Som en sista åtgärd innan den åldrade Barchetta går i graven har den fått stor Audi-inspirerad grill och titan-look i instrumenteringen.
Fiat Barchetta ser ut som en helt ny modell! Tänk vad lite make-up kan göra.
Väljer du basversionen får du en öppen sportbil för 200000 kronor. Med läderklädsel, luftkonditionering, aluminiumfälgar och lite till hamnar du på 219900.
Mazda MX-5 1,8 Sport kostar 229500 kronor, MGF TF 160 landar på 249900 kronor. Båda dessa erbjuder dock starkare motorer, bakhjulsdrift och bättre sufflettlösningar.
Den 1,8 liter stora fyran ger 131 hk, och trots bilens låga vikt (tjänstevikt 1135 kg) känns den extremt klen och får tokvarvas för att ge kraft.
Nej, en Barchetta njuter man av för utseendets skull, hyfsade kurvegenskaper och rufset i håret. Det sistnämnda är det gott om. Vindrutan är låg, stolarna går inte att sänka, och även de mest kortväxta riskerar att få kalufsen bortblåst.
Med taket uppe irriteras de färdande kraftigt av vindbruset från den otäta skarven mellan sidorutor och tak, som också sitter direkt vid örat.
I backspegeln noterar man plastrutan bak som redan från fabrik har små defekter.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se