Provkörning av Fisker Ocean One
Premium Med stora Magna-koncernen i ryggen ger sig danske Henrik Fisker in i elbilsbranschen. Suven Ocean One ska locka köpare med lång räckvidd, lägre pris än flera konkurrenter och några finesser som sticker ut. Bilbyggarrutin från BMW, Volkswagen och Aston Martin ska säkra kvaliteten. Men räcker det? Vi har provkört Ocean One – bilen det har snackats om så länge.
Henrik Fisker gjorde sig ett namn som bildesigner på BMW. Han försökte sig på att bygga egna Fisker Karma efter att ha köpt plattformen till Opel Ampera/Chevrolet Volt. Det gick sådär även om designen hyllades.
Fisker försökte med samma lösning för elbilsprojektet Ocean men förhandlingarna med Volkswagen om att använda MEB-plattformen strandade. I stället värvade Henrik Fisker bland andra Dr Burkhard Huhnke från Volkswagen och David King från Aston Martin för att bygga en egen plattform och en helt egen elbil.
LÄS PREMIUM GRATIS I EN VECKA
Få tillgång till hela Expressens digitala värld.

Allt detta ingår:
- Alla artiklar på Expressen.se och i Expressen–appen
- E-tidningen – upptäck dagens Expressen och utvalda magasin
- Dela din prenumeration med upp till 3 personer
- Ingen bindningstid – säg upp när du vill
Genom att klicka på “STARTA PREMIUM” godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se