Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Henrik Fisker kan rita suvar också. Lanseringsversionen Ocean One byggs i 5 000 exemplar.Henrik Fisker kan rita suvar också. Lanseringsversionen Ocean One byggs i 5 000 exemplar.Henrik Fisker kan rita suvar också. Lanseringsversionen Ocean One byggs i 5 000 exemplar.
1 AV 2
Vi fick en smygtitt på nya elsuven Fisker Ocean på eCarExpo.
2 AV 2
Henrik Fisker kan rita suvar också. Lanseringsversionen Ocean One byggs i 5 000 exemplar.
Foto: Jan-Erik Berggren / Expressen Lifestyle

Provkörning av Fisker Ocean One

Premium Med stora Magna-koncernen i ryggen ger sig danske Henrik Fisker in i elbils­bransch­en. Suven Ocean One ska locka köpare med lång räckvidd, lägre pris än flera konkurrenter och några finesser som sticker ut. Bilbyggarrutin från BMW, Volkswagen och Aston Martin ska säkra kvaliteten. Men räcker det? Vi har provkört Ocean One – bilen det har snackats om så länge.

Henrik Fisker gjorde sig ett namn som bildesigner på BMW. Han försökte sig på att bygga egna Fisker Karma efter att ha köpt plattformen till Opel Ampera/Chevrolet Volt. Det gick sådär även om designen hyllades.
Fisker försökte med samma lösning för elbilsprojektet Ocean men ­förhandlingarna med Volkswagen om att använda MEB-plattformen strandade. I stället värvade Henrik Fisker bland andra Dr Burkhard Huhnke från Volkswagen och David King från Aston Martin för att bygga en egen plattform och en helt egen elbil.