Foto: Glenn Lindberg / Klassiska Bilar

Provkörning av Ford Escort Mexico 1973

I nådens år 1973 var Ford Escort Mexico en av de roligaste vagnar du kunde ratta. Den kändes direkt som en tävlingsbil när du hoppade in. Stum och styv i fjädringen, direktstyrd, mekaniskt kärv växellåda. Ingen bra familjebil. Who cares?

Den 23 maj 1970 gick Hannu Mikkola med kartläsaren Gunnar Palm i mål som segrare i rallyt London-Mexico City. 2 500 mil på 38 dagar.
Det dröjde bara några månader så lanserade Ford en specialmodell av Ford Escort, döpt till Mexico. Tillverkad av AVO (Advanced Vehicle Operations), en avdelning som enbart byggde Mexico och RS 1600.
Den riktiga tävlingsbilen hade 1800-kubiks motor med dubbla Weberförgasare och en effekt på 140 hästkrafter. Mexico i civilutförande fick nöja sig med 86 hästkrafter och skulle kunna dubblera som såväl rallybil som familjebil.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill