Provkörning av Ford Escort Mexico 1973
I nådens år 1973 var Ford Escort Mexico en av de roligaste vagnar du kunde ratta. Den kändes direkt som en tävlingsbil när du hoppade in. Stum och styv i fjädringen, direktstyrd, mekaniskt kärv växellåda. Ingen bra familjebil. Who cares?
Den 23 maj 1970 gick Hannu Mikkola med kartläsaren Gunnar Palm i mål som segrare i rallyt London-Mexico City. 2 500 mil på 38 dagar.
Det dröjde bara några månader så lanserade Ford en specialmodell av Ford Escort, döpt till Mexico. Tillverkad av AVO (Advanced Vehicle Operations), en avdelning som enbart byggde Mexico och RS 1600.
Den riktiga tävlingsbilen hade 1800-kubiks motor med dubbla Weberförgasare och en effekt på 140 hästkrafter. Mexico i civilutförande fick nöja sig med 86 hästkrafter och skulle kunna dubblera som såväl rallybil som familjebil.
Claes-Göran ”CG” Wilke föll som en fura för bilen när den väl anlände till Sverige 1973. Han sålde sin Ford Anglia och tvingade frun Gunilla att sälja sin hundkoja. Frun ville inte, men insåg snart att det inte var lönt att neka. Hon fick en ny hundkoja senare.
Bilen hamnade hos familjen Wilke för 18 300 kronor i juni 1973 och knappt två år senare, den 6 april 1975 begick CG Wilke tävlingsdebut med bilen och fram till 1981 blev det elva klassegrar.
Samtidigt som bilen agerade rallybil var den familjebil och efter en hel del krångel fick CG Wilke den igenom besiktningen med baksäte och störtbåge. Troligen Sveriges enda bil med den kombinationen.
Trots ett ganska hårt liv var bilen i minutiöst skick och CG Wilke är pedant ut i fingerspetsarna med allt, så även bilar.
Han hade inte krökt ett hår på bilen förrän tävlingen Sundsturen 1979. Då satte han bilen i en telefonstolpe och repade hela sidan.
–Jag var helt knäckt och visste knappt vad jag gjorde efteråt. Lastade bilen och körde hem som i ett töcken. Missade till och med avfarten och körde för långt, berättar CG Wilke.
1981 såldes bilen men det var något CG Wilke omedelbart ångrade. Han försökte flera gånger köpa den tillbaka men den nye ägaren vägrade sälja. CG Wilke hade väl gett upp hoppet om att åter äga bilen, men det hade inte frugan.
Hur det gick till och hur mycket hon fick betala vet inte CG Wilke än i dag, men när han år 2000 fyllde femtio fick han bilen i födelsedagspresent.
Bilen stod i en täckt trailer och när den rullades ut såg han direkt att det var hans gamla bil och ingen annan. 25 år efter att han köpt bilen kom han fortfarande ihåg registreringsnummret DUJ 029.
Bilen var inte i samma goda vigör som när den såldes, men nu är den helrenoverad och i samma skick som 1981. Samma störtbåge, fyrpunktsbälten, stolar, eldsläckare som då. Till och med hjälmar och teamjacka finns bevarat.
Ford Escort Mexico med Mk1-kaross såldes totalt i 9 382 exemplar, bara 73 kom till Sverige och detta är ett av få bevarade. Samtliga Escort Mexico som togs till Sverige var blåa med gul dekor.
Det byggdes även en Mexico av Mk2 men den blev inte alls lika populär. Den debuterade 1975 men lades ned redan 1978 och bara cirka 2 500 exemplar tillverkades.
86 hästkrafter låter inte så mycket men tack vare låg vikt, drygt 900 kilo tom, hävdade sig Ford Escort Mexico bra 1973. Betydligt motorstarkare bilar som BMW 2002 tii och Opel Rally Kadett Sprint hade fullt sjå att hänga med i accelerationen.
Från stillastående till 90 km/h var det jämnt skägg. Forden tog 9,4 sekunder på sig, Opeln behövde 9,6 och BMW nio sekunder blankt. Allt enligt test i Teknikens Värld 10/74.
Efter 90 km/h tappade dock Mexicon ork och blev akterseglad, men inte med så mycket.
Ford Escort Mexico såldes i två lika utföranden, Custom och Rally. Den senare hade förstärkt fjädring och störtbåge på utrustningslistan. Det skiljde bara några hundralappar i pris. I båda modellerna ingick dock kartläsarlampa!
Om man vet om det kan man se att det är något breddade skärmar på Escort Mexico jämfört med de motorsvagare 1100 de Luxe och 1300 L som såldes parallelt. Det gjordes även Sport och 1300 GT med 82 hästkrafter. Mexico var alltså den motorstarkaste Escorten i familjen. Den hade fått låna motorn från Cortina GT.
Ford Escort Mexico inte bara är lätt, den känns lätt att köra. Och den gillar att pressas.
Om man kör sakta och makligt i 90 km/h känns det som att tändstiften håller på att slå igen. Motorn vill ha varv och maxeffekten kommer vid 5 500 r/min. Det går dock att varva den till 6 500, men berätta inte det för CG…
Mexicon kränger bara måttligt om man pressar den och det känns att det inte är helt standard i hjulupphängningarna. För att vara en familjebil är den faktiskt alldeles för stötig. Egentligen.
Inne i bilen ser det lite annorlunda ut än i en vanlig Escort. Det är kraftigt skålade sportstolar, textilklädda. Man sitter bra i dem men tyvärr är ryggstöden inte justerbara så en optimal körställning är svår att finna.
Ratten är treekrad, läderklädd och mycket liten. Ingen servostyrning.
Mätarna sitter tätt samlade med varvräknare och hastighetsmätare i fokus. Övriga extramätare som laddning och oljetryck är väldigt små och skyms av förarens vänstra hand.
Trots fartresurserna befanns Ford Escort Mexico bensinsnål. Teknikens Världs mätningar visade att den var klart snålare än tidigare nämnd konkurrens.
Det enda som det egentligen klagades på i testet var bromsarna som vid en hård inbromsning låste sig bak så att bilen fick sladd.
Man kan inte få allt här i livet. Men en kul och udda bil är det.
Artikeln publicerades ursprungligen i Klassiska Bilar 9/2014.
Mer från Klassiska Bilar läser du här!
Med pistolen i handskfacket!
Rallyt London-Mexico var en galen upplevelse. Det kallades även Fotbollsrallyt eftersom målgången var samtidigt med invigningen av fotbolls-VM i Mexico City 1970. Gunnar Palm som åkte kartläsare åt Hannu Mikkola skrev om rallyt i Teknikens Värld och i sin första rapport skrev han bland annat om att vissa ekipage, av säkerhetsskäl, hade skarpladdade pistoler i handskfacket. Det pratades nämligen om rövare och banditer längs rallysträckningen. Men det värsta som hände i det fallet var lite stenkastning från åskådarna. Rallyt var som sagt 2 500 mil och vissa av sträckorna mätte närmare 100 mil i sträck vilket naturligtvis slet hårt på besättningarna. Vid ett tillfälle skrev Gunnar Palm att han på en transportsträcka, där han skulle köra, var så slut och trött att han körde 15 minuter, ställde väckarklockan och sov lika länge, fortsatte 15 minuter o s v. Det var stora prispengar på spel i rallyt. Segerekipaget fick motsvarande 125 000 kronor, och det betalades bonus för snabbaste sträcktider, snabbast mellan olika städer och även långsammaste bil i mål hade prispengar.
Citroën valde att anmäla sig som amatörteam trots att de hade full fabriksstöttning. Det innebar att de alltid var snabbaste amatör och fick bra betalt för det. Citroën försökte smuggla in två av sina bästa mekaniker på en båttransport men det upptäcktes och de kastades av. Dock ej i havet. 23 av 96 startande tog sig i mål vilket var överraskande många. De flesta hade trott att bara ett eller två ekipage skulle klara av strapatserna.
Ford hade fyra bilar bland de sex bästa och därmed skapades legenden Mexico. Bilarna användes bara till detta rally. Mikkola/Palms bil är renoverad till originalskick och är en flitig gäst på olika utställningar och events än i dag.
Ford Escort Mexico 1973
Ursprungligt pris (1973): Cirka 18 300 kr.
Uppskattat pris (2014): Cirka 230 000 kr.
Motor: Bensin. 4-cylindrig längsmonterad radmotor, enkel kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Förgasare. Cylindervolym 1 601 cm3. Max effekt 86 hk DIN vid 5 500 r/min, max vridmoment ca 127 Nm vid 4 000 r/min.
Kraftöverföring: Motorn fram, 4-växlad manuell låda.
Hjul: Fälg 5,5 tum, däck 165 SR 13.
Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 240, längd 410, bredd 158, höjd 134, spårvidd f/b 130/132. Tjänstevikt 970, maxlast ca 230. Tank 41 liter.
Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 10,8 s. Toppfart 165 km/h.
Bränsleförbrukning: Blandad körning ca 0,80 l/mil.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se