Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Ford F-150 är byggd för att användas hårt.
Ford F-150 är byggd för att användas hårt.
Ford F-150 är byggd för att användas hårt.
Ford F-150 är byggd för att användas hårt. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Provkörning av Ford F-150 Ti-VCT V8 Supercrew Lariat

Nya Ford F-150 är här i sin fjortonde tappning sedan 1948. För första gången finns den som helt elektrifierad men i dag kör vi jänkepickupen med klassisk femliters V8.

Det är inga problem att hitta bilen på stormarknadsparkeringen då motorhuven på nya Ford F-150 sträcker sig högre än taket på de flesta andra bilar. Dessutom fyller den med råge ut den trånga parkeringsrutan med sina 203 centimeter på bredden och 589 på längden, nästan en meter längre än vanliga parkeringsrutor. 

Tur då att den är välutrustad med kameror åt alla håll som underlättar manövreringen. På den tolv tum stora pekskärmen i mitten av instrumentbrädan visas en radda olika kameravinklar. Det går att få en närbild av olika hörn om man verkligen behöver tråckla sig genom trånga utrymmen, och de flesta utrymmen har en tendens att bli trånga bakom ratten i F-150.

Teknikens Världs Robin Törnros bakom ratten på bjässen, nya Ford F-150. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Det här är nytt

Hybrid
För första gången utrustas en F-serie-bil med hybriddrivlina. 3,5-liters V6 med elmotor och totalt 436 hästkrafter. Klarar dock inte miljöbilsklassning.

Utseende
Trots stora likheter med föregångaren är designen helt ny och den delar endast åtta procent av delarna med tidigare modell.

Växelväljare
Går nu att fälla ner för att frigöra arbetsyta på mittkonsolen.

Ute på vägen vänjer man sig förvånansvärt snabbt vid storleken även om det till en början kan upplevas som att körfälten är lite för smala. Med baken placerad i den bekväma breda stolen, armbågen vilandes på det halvmeterbreda armstödet och med en blick som sträcker sig över de flesta andra fordon känner man sig nästintill oövervinnlig. Det här är ett fordon som inger självförtroende i att man kan köra var som helst i vad som helst utan att stöta på hinder. 

Komforten är riktigt bra med god ljudisolering och långt axelavstånd som ger en stabil gång. Men då detta är ett fordon avsett för att utföra arbete och klara tung last sitter det en stel axel där bak som bjuder på en lättare dos av det karaktäristiska hoppandet när hjulen letar sig ner i ojämnheter.

Nedanför dörrarna sitter sidosteg som fälls ut automatiskt.
Nedanför dörrarna sitter sidosteg som fälls ut automatiskt.
Nedanför dörrarna sitter sidosteg som fälls ut automatiskt.
1 AV 2
Nedanför dörrarna sitter sidosteg som fälls ut automatiskt.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 AV 2
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

När den helt eldrivna versionen av F-150, kallad Lightning, kommer till våren 2022 i hemlandet är den på grund av elmotorer och batterier utrustad med individuell hjulupphängning även bak. Vilket troligen ger en ännu högre nivå av komfort. Men den som köper denna typ av fordon gör det troligen inte med komfort som största anledning. Även om grundnivån är avsevärt mycket högre hos F-150 än i stort sett vilken annan pickup som säljs officiellt här i Sverige.

Motorn i just detta exemplar är en klassisk V8, närmare bestämt en femlitersmaskin som är mycket nära besläktad med den som sitter i Mustang GT. Här är den kopplad till en tioväxlad automatlåda som jobbar effektivt för att motorn ska ansträngas så lite som möjligt. Vid endast ett fåtal tillfällen under dagarna med F-150 överstiger varvtalet 2 000 r/min och då måste gasfoten vara rätt tung. Vid normal körning känns det som att motorn knappt anstränger sig för att sätta fart och hålla rull på den nästan 2,5 ton tunga bjässen. Trots det går det inte att komma ifrån att detta är en tung bil med mycket motor och snittförbrukningen landar på över 1,5 l/mil, och då har jag i stort sett enbart kört med fyrhjulsdriften urkopplad.

Utfällbar trapp med handtag, smidigt.
Utfällbar trapp med handtag, smidigt.
Utfällbar trapp med handtag, smidigt.
Utöver trappstege finns fästen för tving i baklämmen, bra om du faktiskt arbetar med F-150.
Utöver trappstege finns fästen för tving i baklämmen, bra om du faktiskt arbetar med F-150.
Utöver trappstege finns fästen för tving i baklämmen, bra om du faktiskt arbetar med F-150.
1 AV 2
Utfällbar trapp med handtag, smidigt.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 AV 2
Utöver trappstege finns fästen för tving i baklämmen, bra om du faktiskt arbetar med F-150.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Växellådan jobbar mjukt och tur är väl det då den mest hela tiden håller på att hoppa mellan växlarna. När F-150 står stilla har den nya generationen fått en ny funktion där växelväljaren med en knapptryckning kan fällas ner i mittkonsolen och ge plats åt en arbetsyta likt ett skrivbord. En bra funktion för den som arbetar mycket i bilen men som hade gått att lösa smartare. Till exempel med knappar eller växelvred för att välja växel. Hela grejen med fällbar spak känns som en gimmick men kanske är en spak just vad F-150-förare vill ha. Något rejält att hugga tag i där det känns att något faktiskt händer.
Om vi ser bortom det så är F-150 full av funktioner som kan underlätta vardagen för dig som faktiskt använder den till sin avsedda funktion som arbetsfordon.

Det finns zonbelysning där du kan lysa upp runt bilen genom infotainmentskärmen, utfällbar stege med handtag ur baklämmen, smart backningshjälp för släpvagn som är mer avancerad än Volkswagens Trailer Assist och eluttag vid flaket som kan leverera upp till 2,0 kW effekt ihop med V8. Väljer du hybridversionen som också säljs via den svenska importören har eluttaget där bak som standard 2,4 kW medan den kan extrautrustas för att leverera hela 7,2 kW. Med det senare kan du köra saker som bland annat svets, vinkelslip, arbetsbelysning, kompressor och såg. Samtidigt. Eller kanske ladda dina eldrivna offroad-hojar.

En jättestor skärm kröner den breda mittkonsolen.
En jättestor skärm kröner den breda mittkonsolen.
En jättestor skärm kröner den breda mittkonsolen.
Växelväljaren kan fällas bort för att ge arbetsyta.
Växelväljaren kan fällas bort för att ge arbetsyta.
Växelväljaren kan fällas bort för att ge arbetsyta.
Riktigt bra utrymme för benen i baksätet.
Riktigt bra utrymme för benen i baksätet.
Riktigt bra utrymme för benen i baksätet.
1 AV 3
En jättestor skärm kröner den breda mittkonsolen.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 AV 3
Växelväljaren kan fällas bort för att ge arbetsyta.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
3 AV 3
Riktigt bra utrymme för benen i baksätet.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Tyvärr är incitamenten för att köpa hybridversionen i Sverige svaga då V8-versionen kan köras på E85 vilket gör att skatten landar på skamlöst låga 3 088 kronor per år, trots att snittutsläppet är 359 gram koldioxid per kilometer. Medan hybriden kostar hela 14 500 kronor i skatt. Hybridbatteriet har dock endast kapacitet på 1,5 kWh och klarar inte att driva F-150 på egen hand.

Om vi tittar tillbaka på tidigare F-150 så har generationsskiftena snarare varit evolutionära än revolutionära och det stämmer även med denna fjortonde generation. Ford hävdar dock att hela 91 procent av bilen ska vara helt ny denna gång. Det mesta som syns är också nytt men undertill är det i grunden likadant rambygge som föregångaren. Interiören känns modern och den stora digitala instrumenteringen är knivskarp och lättförstådd. Instrumentbrädan må vara proppfull av knappar men samtliga är tydligt märkta och därför är nya F-150 lätt att ta till sig.

Ford F-1 1948.
Ford F-1 1948.
Ford F-1 1948.
Ford F-100 1953.
Ford F-100 1953.
Ford F-100 1953.
Ford F-150 1975.
Ford F-150 1975.
Ford F-150 1975.
Ford F-150 Lightning 1993.
Ford F-150 Lightning 1993.
Ford F-150 Lightning 1993.
Ford F-150 Super Duty 1999.
Ford F-150 Super Duty 1999.
Ford F-150 Super Duty 1999.
Ford F-150 2004.
Ford F-150 2004.
Ford F-150 2004.
1 AV 6
Ford F-1 1948.
Foto: Ford
2 AV 6
Ford F-100 1953.
Foto: Ford
3 AV 6
Ford F-150 1975.
Foto: Ford
4 AV 6
Ford F-150 Lightning 1993.
Foto: Ford
5 AV 6
Ford F-150 Super Duty 1999.
Foto: Ford
6 AV 6
Ford F-150 2004.
Foto: Ford

Ford F-serie genom tiderna

1948. Första generationen lanseras.

1953. Andra generationen blir den första med automatlåda.

1957. Tredje generationen, överliggande ­ventiler lanseras.

1961. Fjärde generationen.

1967. Femte generationen.

1973. Sjätte generationen.

1980. Sjunde generationen.

1987. Åttonde generationen.

1992. Nionde generationen, första ­prestandaversionen Lightning debuterar 1993.

1996. Tionde generationen, första Super Duty-versionen lanseras 1999.

2004. Elfte generationen.

2009. Tolfte generationen, första Raptor-versionen kommer 2010.

Tidigare har jag haft stora problem med att förstå poängen med att köpa en pickup i denna klass här i Sverige men på plats bakom ratten är det svårt att inte charmas av den. Komforten är skyhög för biltypen, man sitter högt och har bra sikt, det går att dra tungt och lasta mycket på flaket samtidigt som den har flera smarta funktioner som underlättar att arbeta med den. 

Till skillnad från de mindre pickuperna som Volkswagen Amarok, Mitsubishi L200 eller Nissan Navara som är vanliga i Sverige känns F-150 mer genomarbetad. Det är lätt att förstå varför Ford F-150 har varit den mest sålda bilen i USA under i stort sett det senaste halvseklet, en riktig folkbil. Särskilt då den kostar från drygt 29 000 dollar, cirka 250 000 kronor, där borta. Här hemma blir det dock mer svårmotiverat då de flesta som kommer hit har hög utrustningsnivå och priser på över 800 000 kronor. Plus att bränslekostnaden blir rätt saftig. Så här hemma kommer F-150 aldrig att bli något för gemene man.

Ford F-150 Ti-VCT V8 Supercrew Lariat

Pris: 848 750 kronor, säljs nu.

Motor: Bensin-E85. Längsmonterad 8-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Cylinderavstängning. Kompression 12,0:1. Borrning/slag 92,96/92,71 mm, cylindervolym 5 038 cm3. Max effekt 401 hk (295 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 556 Nm vid 4 250 r/min.

Kraftöverföring: Motor fram, fyrhjulsdrift. 10-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring fram, bladfjädring bak, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak stel axel.

Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel 12,6 meter.

Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 8,5 tum, däck 275/60 R20.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 368, längd 589, bredd 203, höjd 196, spårvidd f/b 168/167. Markfrigång 23,9. Tjänstevikt 2 480, maxlast 718, max släpvagnsvikt 3 500. Tank 98 liter. Bagagevolym (L/B/H) 168/129/51, bredd är mellan hjulhus.

Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h i.u, toppfart i.u.

Bränsleförbrukning (NEDC): Blandad körning 1,51 l/mil. CO2 359 g/km.

Garantier: Nybil 1 år.

Skatt: 3 088 kronor per år.

Rivaler

Foto: Mueller / Chevrolet

Chevrolet Silverado High Country 6,2 V8
Större cylindervolym med endast marginellt högre effekt med 420 hästkrafter. Har också tioväxlad automatlåda men även luftfjädring.
Pris: 936 250 kronor.

Foto: Ram

Ram Laramie 5,7 Hemi V8
Hemi-V8 med 400 hästkrafter, fyrhjulsdrift och i stort sett lika gigantisk som de andra två men också snäppet billigare.
Pris: 799 000 kronor.