Ford F-150 är byggd för att användas hårt. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Provkörning av Ford F-150 Ti-VCT V8 Supercrew Lariat

Nya Ford F-150 är här i sin fjortonde tappning sedan 1948. För första gången finns den som helt elektrifierad men i dag kör vi jänkepickupen med klassisk femliters V8.

Det är inga problem att hitta bilen på stormarknadsparkeringen då motorhuven på nya Ford F-150 sträcker sig högre än taket på de flesta andra bilar. Dessutom fyller den med råge ut den trånga parkeringsrutan med sina 203 centimeter på bredden och 589 på längden, nästan en meter längre än vanliga parkeringsrutor. 

Tur då att den är välutrustad med kameror åt alla håll som underlättar manövreringen. På den tolv tum stora pekskärmen i mitten av instrumentbrädan visas en radda olika kameravinklar. Det går att få en närbild av olika hörn om man verkligen behöver tråckla sig genom trånga utrymmen, och de flesta utrymmen har en tendens att bli trånga bakom ratten i F-150.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill