Provkörning av Ford Fiesta Active 1,0T EcoBoost Mildhybrid
Ford Fiesta tappar dieseln i utbudet men får ett 48-volts mildhybridsystem som ersättare. Vi kör modellen i Active-utförande med nya tekniken under skalet.
Det är nya tider nu. Dieselmotorerna försvinner hos allt fler biltillverkare. Så även till Fords småbil Fiesta som haft alternativet i 36 år. För fem år sedan valde var fjärde småbilsköpare dieselmotor, för Fiesta var siffran bara två procent under det senaste året. Bensinmotor med mildhybridteknik, där en startmotor/generator och ett extra batteri ger extra kraft, spås ta över efter dieseln. Det är i just en sådan jag nu sitter, Ford Fiesta 1,0T EcoBoost Mildhybrid.
Tekniken är inte ny i Ford-leden, vi har sett den hos andra modeller tidigare men den finns nu till senaste generationen Fiesta som lanserades 2017.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se