Ford Fiesta finns numera som mildhybrid för att sänka förbrukning och utsläpp. Vi kör den i Active-utförande. Foto: Peter Klemensberger / Teknikens Värld

Provkörning av Ford Fiesta Active 1,0T EcoBoost Mildhybrid

Ford Fiesta tappar dieseln i utbudet men får ett 48-volts mildhybridsystem som ersättare. Vi kör modellen i Active-utförande med nya tekniken under skalet.

Det är nya tider nu. Dieselmotorerna försvinner hos allt fler biltillverkare. Så även till Fords småbil Fiesta som haft alternativet i 36 år. För fem år sedan valde var fjärde småbilsköpare dieselmotor, för Fiesta var siffran bara två procent under det senaste året. Bensinmotor med mildhybridteknik, där en startmotor/generator och ett extra batteri ger extra kraft, spås ta över efter dieseln. Det är i just en sådan jag nu sitter, Ford Fiesta 1,0T EcoBoost Mildhybrid.

Tekniken är inte ny i Ford-leden, vi har sett den hos andra modeller tidigare men den finns nu till senaste generationen Fiesta som lanserades 2017.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill