Provkörning av Ford Fiesta Active 1,0T EcoBoost Mildhybrid
Ford Fiesta tappar dieseln i utbudet men får ett 48-volts mildhybridsystem som ersättare. Vi kör modellen i Active-utförande med nya tekniken under skalet.
Det är nya tider nu. Dieselmotorerna försvinner hos allt fler biltillverkare. Så även till Fords småbil Fiesta som haft alternativet i 36 år. För fem år sedan valde var fjärde småbilsköpare dieselmotor, för Fiesta var siffran bara två procent under det senaste året. Bensinmotor med mildhybridteknik, där en startmotor/generator och ett extra batteri ger extra kraft, spås ta över efter dieseln. Det är i just en sådan jag nu sitter, Ford Fiesta 1,0T EcoBoost Mildhybrid.
Tekniken är inte ny i Ford-leden, vi har sett den hos andra modeller tidigare men den finns nu till senaste generationen Fiesta som lanserades 2017.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se