Ford Focus har fått ett ansiktslyft och blivit snällare mot miljön då den kan köras på E85. Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle

Provkörning av Ford Focus Active Kombi 1,0T Ecoboost mHEV 125 hk E85 Edition

Elbilar är framtiden, men det finns fortfarande bilar med förbränningsmotorer. Ford satsar på etanol och vi har provkört Focus och jämfört dess förbrukning på E10 respektive E85.

Etanol. Ni vet, alkohol, sådant där som gör människor lite roliga om de förtär det. Nej, jag menar förstås drivmedlet i bilar. Det som många bilmärken inte alls sysslar med utan fokuserar helt och hållet på elektrifiering, men som amerikanska Ford satsar hårt på. Framför allt i sin storsäljande modell Focus har man valt att möjliggöra för tankning av etanol, eller E85 som det står på pumpen. Syftet är att det ska bli ett bättre klimatval utan att kosta lika mycket. Elbilar är i sammanhanget fortfarande förhållandevis dyra i framför allt inköp, jämfört med bilar med förbränningsmotor.
Det är förvisso inte helt sant att Ford inte fokuserar på el, vi känner vid det här laget väl till Mustang Mach-E och övriga modeller kommer med olika hybriddrivlinor. Märket har även meddelat att Focus (och lillebror Fiesta) ska tas ur produktion om tre år till förmån för nya elbilsmodeller. Så etanolsatsningen är tillfällig och gäller deras befintliga sortiment av förbränningsmotorbilar.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill