Provkörning av Ford GT
Visad redan 2015 och vinnare av sin klass på Le Mans 2016. Nu kör vi gatversionen av Ford GT och frågan som kräver svar är enkel – blir den en vinnare även här?
Det här är nytt!
Kraftkällan
Där gamla Ford GT från 2005-06 hade en 5,4-liters V8 med kompressor, där har nya GT en V6 på 3,5 liter och turbo. Den förstnämnda med 550 hästar, den sistnämnda med 647 hästar.
Konstruktionen
GT bygger numera på en chassikonstruktion i kolfiber runt de åkande, med hjälpramar i aluminium fram och bak.
Aktiv aerodynamik
Både fram/under bilen och den bakre vingen ändras beroende på körstil samt inställning av bilen.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se