Provkörning av Ford Mondeo ST 220
Basfakta
Motor
6-cyl tvärställd V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10:1. Borrning/slag 89/79,5 mm, volym 2 967 cm3. Max effekt 226 hk (166 kW) vid 6150 r/min. Max vridmoment 280 Nm vid 4900 r/min.
Kraftöverföring
Framhjulsdrift, 5-växlad låda. Hastighet vid 1000 r/min 5:an: 36,4 km/h.
Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben (McPherson) och underliggande L-formade länkarmar, bak multilänkaxel.
Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,6 meter.
Bromsar
Låsningsfria skivor fram (ventilerade) och bak. Aktiv antisladdsystem.
Hjul/däck
Fälgbredd 6 tum, däck 225/40 R18.
Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 275, längd 473, bredd 181, höjd 142, spårvidd fram/bak 152/154. Tjänstevikt 1506, maxlast ca 425.
Fartresurser*
Toppfart 243 km/h. Acceleration 0-100 km/h 7,1 s.
Bränsleförbrukning*
Blandad körning 1,02 liter/mil.
* Tillverkaruppgift
Familjeunderhållning
Ford Mondeo kavlar upp ärmarna och knockar en och annan konkurrent.
Pris: 256000 kr (april 2002)
SVE står för Special Vehicle Engineering och är Fords motsvarighet till BMW M eller Mercedes AMG.
SVE har legat lågt och lite i malpåse allt sedan fornstora bilar som 1980-talets Sierra Cosworth och Escort RS Cosworth.
Nu har avdelningen fått nytt blod, främst i egenskap av Jost Capito, ingenjör som närmast kommer från Formel 1 och stall Sauber Petronas. Bland hans tidigare uppdragsgivare finns bland andra BMW M och Porsche.
Ingen läppspelare således.
Först ut i nytändningen var förra Mondeo ST 200 (ST står för Sports Technology). Strategin är att bygga snabbare och roligare versioner av befintliga bilar utan att ta i för mycket och utan att prislappen ska bli ouppnåelig.
Nu kommer ST 220 som byggs på nya generationens Mondeo. En bil som redan i "småmotorutförande" lovordats för sina förnämliga väg- och köregenskaper. En bil som har potential för mer motor. Nu finns den.
I ST 220-utförande har Mondeo treliters V6 på 226 hk och mer bestämd fjädring. Saker man måste titta under skalet för att se. Men ST 220 berättar redan på långt håll vad den är.
Ny design på kylargrillen, hungrigare stötfångare med stora luftintag samt xenonstrålkastare är det man ser i backspegeln innan ST 220 kör om. När den är jämsides upptäcker man maffiga 18-tumsfälgar, tydligt markerade hjulhuskanter och 15 millimeter lägre markfrigång.
Innan ekipaget försvinner i fjärran syns en diskret spoiler på bakluckan, två rostfria avgasrör och en ny bakre stötfångare. Det lilla ST 220-emblemet på luckans bakkant glittrar till, sedan är bilen borta. Om man inte råkar sitta i en identisk bil, som jag gör och hakar på.
Och hakar på gör man eftersom ST 220 är ännu trevligare och roligare än sina svagare modellbröder.
Innan jag växlar ner och tar upp jakten får ögonen glida över inredningen. Mätarna har silverfärgad botten och hastighetsmätaren är högre graderad eftersom bilen är snabbare än övriga Mondeo. Ford lovar att bilens toppfart ska vara 243 km/h.
Mittkonsolen är blankt svart, rattkringla och växelknopp är läderomslutna liksom klädseln och framstolarna är märkta Recaro, med elhöjdreglering till föraren. Skinnet finns i tre färger: svart, blodrött eller gråvitt. Jag sitter mycket bra i förarstolen.
Bilen har det mesta som standard: läderklädsel, luftkonditionering, cd-stereo, aktivt antisladdsystem (ESP), xenonstrålkastare, 18-tumshjul, rostfritt avgassystem och sex krockkuddar.
Växellådan är lätthanterlig och villig. Jag petar ner från femman till trean och lägger bly på pedalen. Motorn svarar direkt med ett diskret morr och ordentlig hastighetsökning. Trycker i fyran vid
6 000 r/min, hård broms, trean, tvåan, hårnål uppför till nästa hårnål, igen och igen. Ovanför hustaken i Monte Carlo ringlar vägen som en galen orm smalare än Tord. Vid sidan om ormen saknas ofta räcken och stupen är djupare än i helvetet. Det gäller att hålla sig på ormens rygg.
Bilen är helt neutral och kan köras fort utan dramatik. ESP är standard men lägger sig inte i speciellt ofta. När så sker är ingreppet mjukt, som en hjälpande hand. Vägen är ojämnt knotig och påminner en del om våra svenska lapptäcken, men fjädringen känns inte förödande stötig trots 40-profils tunngummidäck. ST 220 är bestämd och följsam och det finns inget som helst skrammel eller gnek från hjulupphängningar eller inredning. Bilen är neutralare än Sverige, varken under- eller överstyrd och extremt lättkörd.
Styrningen i en vanlig Mondeo är ganska underhållande och precis. I ST 220 är utväxlingen mer direkt för ökad körkänsla.
Servopumpen drivs av motorn och inte som i flera andra moderna bilar av en elhydraulisk pump. Även om det nya systemet ska spara lite bränsle så ger det sällan samma vägkänsla som det "gamla" beprövade. Ford har gett sig den på att bilarna ska kännas närvarande och det gör Mondeo.
Ormen hugger och svänger och vill aldrig ta slut. Den piskar upp farten och till och med en beskedlig svensk har lätt att förvandlas till ormtjusare. Men även en orm har två ändar och det roliga tar slut.
Vi kommer ner på alla fyra till bredare, vanliga vägar. Mondeo går tyst och bekvämt och med relativt lågt motorvarv på femman. Maskinen är mycket flexibel och kan köras från 40 km/h på femman, om man vill.
En Fin blandning av behaglig långfärdsvagn som är med på noterna om man vill leka. Sitter och funderar över vilka konkurrenterna kan vara. Mellanklassbil med stor V6-motor, bekväm med sportiga ambitioner, mycket välutrustad och till ett pris av 256000 kronor. Hmmm.
Lexus IS 300 känns knappast sportigare men är betydligt dyrare och trängre. Peugeot 406 V6 Sport - tänkbar. Audi A4 3,0 - kanske, men mycket dyrare. BMW 330i - man tackar, men svindyr. Honda Accord Type R - ungefär samma pris, men fyrcylindrig. Mercedes C 320 - faller på pris och sportighet. Saab 9-3 Aero - gammal, gammal, gammal. Volvo S60 2,4T - tja. Nästan alla de här bilarna blir mycket dyrare om de ska nå upp till den utrustningsnivå som ST 220 har som standard. Till och med Mondeo 2,5 V6 blir dyrare än ST 220 om den ska ha likvärdig utrustning, men då fattas motoreffekt. Mer utrustning finns men automatlåda finns inte.
Alla Mondeos karossvarianter finns i ST 220-utförande. Fyrdörrars sedan, femdörrars halvkombi och kombi. Tillägget för kombi är 6000 kronor och då är nivåreglering standard.
Jost Capito och staben vid SVE har uppenbarligen gjort ett bra jobb.
Det ska bli intressant att se vad de tar fram härnäst. Focus ST 170 och Focus RS vet vi om. När kommer Fiesta ST 150 och Ka ST 130?
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se