De två rundlarna i grillen är enbart för syns skull. Originalet hade dimljus monterade där.
De två rundlarna i grillen är enbart för syns skull. Originalet hade dimljus monterade där. Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle

Provkörning av Ford Mustang Mach 1

Den klassiska modellbeteckningen Mach 1 är tillbaka och detta är den vassaste Mustangen du kan köpa i Sverige i dag. Så mycket bättre är Mustang Mach 1 – med film.

Värmen slår emot kroppen när jag svänger upp den stora huven för att ta en titt på en utdöende art. V8-motor. Mustang Mach 1 har precis körts hårt runt Gelleråsen och solen pressar upp lufttemperaturen till 28 grader. Det är inte så konstigt att femlitersmaskinen behöver lite extra avluftning. Paketet kröns av ett blankt fjäderbensstag med Mach 1-logotypen i mitten. En i ett överflöd av Mach 1-loggor på bilen.
Motorn är densamma som i Bullitt-versionen som lanserades för några år sedan. Alltså 460 i stället för 450 hästkrafter. Inte värstingmotorn på 5,2 liter som sitter i GT350 även om Mach 1 har fått en del andra godsaker från det vassare syskonet. Full effekt levereras vid 7 250 r/min och vägen dit är en fröjd för öronen när motorn sjunger ut genom 4,5-tumsrören som mynnar ut i fyra stora utsläpp.

Från sidan syns det hur stor Mustang faktiskt är.
Invändigt ser det ut som vilken Mustang som helst. En liten plakett visar att det är Mach 1.
1 AV 3
Från sidan syns det hur stor Mustang faktiskt är.
Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle
2 AV 3
Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle
3 AV 3
Invändigt ser det ut som vilken Mustang som helst. En liten plakett visar att det är Mach 1.
Foto: Marcus Engström / Expressen Lifestyle

Det här är nytt

Manuell låda

Den sexväxlade lådan är samma som i GT350 som levereras av mexikanska Tremec.

Mach 1

För fjärde gången pryds en Mustang-generation av Mach 1-beteckningen som lanserades 1969.

GT

Delar som bland annat bussningar, underram, adaptiva stötdämpare och bakaxelkylning hämtas från GT350 och GT500.

Likt Top Gun och Maverick har Mustang Mach 1 gjort en efterlängtad comeback. Inte sedan 2004 har Mach 1 fått pryda den amerikanska hästen. Nu gör det så med lanseringsfärgen Fighter Jet Grey som den våghalsige stridspiloten troligen hade gillat. Tillsammans med bland annat stripes på sidor och huv, orange bromsok och Recaro-stolar från Bullitt ingår färgen i Mach 1-paketet som kostar 15 000 kronor extra.

Jag får erkänna att jag aldrig varit den som lockats av amerikanska bilar generellt eller Mustang i synnerhet. Därför blir det en glad överraskning när jag lägger varv på varv längs Gelleråsen bakom mig. Styrningen är fastare och mer kommunikativ än i vanliga GT-versionen men inte lika vass som i GT350 eller GT500. Mach 1 styr in bra i kurvorna och det går att ligga på hårdare än förväntat. Styrningen är ställbar i tre lägen via vippknappar på mittkonsolen, Sport, Komfort eller Normal. Det tidigare ger en tydligare kommunikation till fingertopparna. I knixigare partier går det att dansa fram med små korrigeringar och Mach 1 känns följsam. Irriterande nog går vippknapparna inte att vippa åt båda håll. Råkar jag bläddra förbi körläge eller styrinställning måste man alltså bläddra genom hela listan igen för att komma rätt.

4,5-tums avgassystemet mynnar ut i fyra stora utblås.
Avgassystemet har spjäll som gör att ljudnivån kan anpassas efter behov.
För femte gången är beteckningen tillbaka. Nu bättre än någonsin.
Det rejäla fjäderbensstaget bidrar till att få Mach 1 att kännas fastare.
1 AV 4
4,5-tums avgassystemet mynnar ut i fyra stora utblås.
Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle
2 AV 4
Avgassystemet har spjäll som gör att ljudnivån kan anpassas efter behov.
Foto: Marcus Engström / Expressen Lifestyle
3 AV 4
För femte gången är beteckningen tillbaka. Nu bättre än någonsin.
Foto: Marcus Engström / Expressen Lifestyle
4 AV 4
Det rejäla fjäderbensstaget bidrar till att få Mach 1 att kännas fastare.
Foto: Marcus Engström / Expressen Lifestyle

Samtidigt kommer jag på mig själv med att småskratta bakom ratten. Både för att Mach 1 är förvånansvärt duktig och att det är svårt att inte charmas av det klassiska soundtracket.
Jag sitter bra i väl omkramande stolar, stolar som i andra Mustang har upplevts för kralliga och gett en för hög sittposition i kupén. Visst skulle jag gärna kunna sitta ännu lite lägre men i Mach 1 upplevs det ändå snäppet bättre än i de andra versionerna.
Just denna Mach 1 är utrustad med en tioväxlad automatlåda men här på bana är det som vanligt bäst att styra växlingarna manuellt och då särskilt i Mach 1, växlarna är för många för att bilen på egen hand ska hålla koll på bästa val. Tio växlar är troligen bra i kombination med en törstig V8 för att hålla förbrukningen nere på vanlig väg. Men här räcker det med att hålla sig till 2, 3, och 4. Kraft finns i överflöd tack vare den vridstarka V8:n.

Ford har även lyckat förkläda att Mach 1 väger in på knappa 1,9 ton med hjälp av bland annat bussningar och underram från GT350, stötdämpardetaljer från GT500 och väl tilltagna Brembo-bomsar som effektivt tar ner farten. Det gör att Mustang Mach 1 känns förvånansvärt lite som en Mustang, eller en gammal amerikanare. Balansen genom kurvorna är riktigt bra och det går att kliva på tidigt när det är dags att gasa sig ut på raksträckorna, utan att understyra. Bakdäcken biter bra och skickar effektivt in oss mot nästa kurvkombination. Men Mustang Mach 1 skulle troligen föra sig ännu bättre med den sexväxlade manuella lådan här. Åtminstone ge ytterligare en krydda till retrogrytan som puttrar genom åtta cylindrar.

Nej vi nådde aldrig upp i Mach 1. Men det gick tillräckligt snabbt på bana.
Här automatväxlad, men med manuell får man en vit biljardkuleliknande knopp.
Luftintagen på huven är faktiskt inte bara för syns skull utan fullt fungerande.
1 AV 4
Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle
2 AV 4
Nej vi nådde aldrig upp i Mach 1. Men det gick tillräckligt snabbt på bana.
Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle
3 AV 4
Här automatväxlad, men med manuell får man en vit biljardkuleliknande knopp.
Foto: Marcus Engström / Expressen Lifestyle
4 AV 4
Luftintagen på huven är faktiskt inte bara för syns skull utan fullt fungerande.
Foto: Marcus Engström / Expressen Lifestyle

Ute på vanlig väg skär den sälgrå siluetten genom ett grönt Värmland och ackompanjeras av en mustig V8 som inte tycks skämmas för sig trots det högaktuella klimatläget. I stället blir det jag som förare som får skämmas.
Kanske beror det på mig som person men mullret tillsammans med det arga utseendet sticker verkligen ut när vi glider in på macken i Karlskoga och fyller fullt. Trots den tioväxlade automatlådan landar förbrukningen på drygt 1,2 liter per mil om vi räknar bort bankörningen.
Men är du sugen på att förverkliga drömmen om att ratta en klassisk muskelbil, här i sitt bästa format, kan det vara sista chansen just nu. Nästa generation Mustang kommer snart att presenteras och då kommer den att ha någon form av elektrifierad drivlina. I vilken utsträckning återstår att se.

1969-1970.
1971-1973.
1974-1978.
2003-2004.
1 AV 4
1969-1970.
Foto: Ford
2 AV 4
1971-1973.
Foto: Ford
3 AV 4
1974-1978.
Foto: Ford
4 AV 4
2003-2004.
Foto: Ford

Mach 1-historia

1969-1970

Var året beteckningen Mach 1 lanserades och den blev direkt en storsäljare som fick Ford att slopa den vanliga GT-versionen. 1969 såldes endast 5 396 stycken GT jämfört med 72 458 Mach 1. Den såldes enbart med Fastback-karossen och hade Mach 1-specifika detaljer som mattsvart huv med huvlås, stort luftintag, kromat popup-tanklock och annan fjädring.

 

1971-1973

Mach 1 uppdaterades efter två år men grunden var fortfarande densamma även om utseendet skiljer sig en hel del. Ett av de tydligaste kännetecknen för denna generation är de två luftintagen i huven. Något som man med dagens Mach 1 har inspirerats av. 1973 fick modellen nya dimljus och en annan dekaldesign som gjorde den mer nedtonad.

 

1974-1978

Mustang II byggde på samma plattform som lilla Pinto och Mach 1 hade till en början därför bara en 2,8 liters V6 under huven. 1975 kom 302-kubiktums V8-motor tillbaka och effekten höjdes till 140 hästkrafter. 

Trots det mindre formatet och den lägre effekten sålde Mustang II Mach 1 bättre än de tidigare generationerna.

 

2003-2004

Beteckningen fick ligga vilande ända tills 2003 då den återupplivades i slutet av den fjärde generationen Mustangs livscykel. 2001 hade en specialversion kallad Bullitt lanserats och dagens Mustang följer till synes samma lanseringsmönster som den fjärde generationen. 2005 kom bekant den nydesignade Mustangen som gjorde modellen populär igen.

Nya Top Gun-filmen har överösts av hyllningar och sagts vara en av de bästa bioupplevelserna på länge. Jag sträcker mig till att kalla nya Mustang Mach 1 för en av de bästa Mustang-upplevelserna just nu. Sedan dagens generation lanserades har jag kört de flesta versioner, från GT till Bullitt och Shelby GT500. Men hela tiden har någonting skavt. De känns fysiskt för stora för att upplevas sportiga. Monstret Shelby GT500 har alldeles för mycket effekt, men i just denna Mach 1-tappning känns det som att bitarna till slut faller på plats.

 

Ford Mustang Mach 1

Pris: 709 800 kronor, säljs nu.

Motor: Bensin. Längsmonterad 8-cyl V-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Kompression 12,0:1. Borrning/slag 93,0/92,7 mm, cylindervolym 5 038 cm3. Max effekt 460 hk (338 kW) vid 7 250 r/min, max vridmoment 529 Nm vid 4 900 r/min.

Kraftöverföring: Motor fram, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 10-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring, krängnings­hämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel 12,2 meter.

Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd f/b 9,5/10 tum, däck fram 255/40 R19, bak 275/40 R19.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 272, längd 480, bredd 192, höjd 138, spårvidd f/b 159/165. Markfrigång 12. Tjänstevikt 1 870, maxlast 280, max släpvagnsvikt 0. Tank 61 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 408 liter.

Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 4,4 s, toppfart 250 km/h. 

Bränsleförbrukning (WLTP): Blandad körning 1,17 l/mil. CO2  270 g/km.

Garantier: Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.

Skatt: 24 850 kronor per år de första tre åren. Därefter 3 858 kronor per år.

Foto: Uwe Fischer / BMW

BMW M4 Competition Coupé
M4 säljs bara som Competition eller CSL i Sverige nu. Det betyder högre effekt och pris. En vanlig M4 hade varit mer jämförbar.
Pris: 958 700 kronor.

Foto: Mercedes

Mercedes-AMG C 43 4Matic Coupé
Har visserligen fyrhjulsdrift och lägre effekt, 390 hk. Finns även med V8 i C 63 men med pris på strax under en miljon kronor.
Pris: 678 900 kronor.