Provkörning av Ford Mustang Mach-E GT
Premium Med högre effekt och mer kompetent chassi förvandlas Ford Mustang Mach-E till en GT-modell. Innebär det att Fords elbil äntligen blir den prestandabil den utger sig för att vara?
Som en flodhäst ståendes på vanliga hästben. Ja, så kanske man, tillspetsat, kan sammanfatta körkänslan i Fords elbil Mustang Mach-E. Vid vårt första test av Mustang Mach-E på svenska vägar hade vi svårt att komma överens med amerikanen som kändes tung och märklig i allt annat än accelerationen, och beteendet bekräftades i älgtestet där Mustang Mach-E sladdade bort sig redan i 68 kilometer i timmen.
Nu kör vi Mustang Mach-E igen, och den här gången känns den helt annorlunda. Borta är känslan av hög tyngdpunkt, smala däck och underdimensionerade hjulupphängningar. Den knallorange Mustang Mach-E vi kör den här gången rör sig bättre med en känsla av lägre tyngdpunkt och mycket mindre karossrörelser. Fjädringen och dämpningen upplevs stummare på ett positivt sätt, utan att varenda ojämnhet i vägen fångas upp och förmedlas till stolarna. Vad är det som har hänt?
LÄS PREMIUM GRATIS I EN VECKA
Få tillgång till hela Expressens digitala värld.

Allt detta ingår:
- Alla artiklar på Expressen.se och i Expressen–appen
- E-tidningen – upptäck dagens Expressen och utvalda magasin
- Dela din prenumeration med upp till 3 personer
- Ingen bindningstid – säg upp när du vill
Genom att klicka på “STARTA PREMIUM” godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se