Provkörning av Ford SVT F150 Lightning
Basfakta
MOTOR
8-cyl längsmonterad V-motor med en överliggande kamaxel per cylinderrad och 2 ventiler per cylinder.
Kompression 8,4:1. Borrning/slaglängd 90,2/105,7 mm, volym 5403 cm3. Max effekt 360 hk vid 4750 r/min.
FJÄDRING/HJULSTÄLL
Fram skruvfjädrar med dubbla triangellänkar. Bak stel axel med bladfjädrar. Krängningshämmare fram och bak.
KRAFTÖVERFÖRING
Motorn fram, bakhjulsdrift, 4-växlad automatlåda.
STYRNING
Snäcka, servo.
BROMSAR
Skivor fram (ventilerade) och bak.
HJUL/DÄCK
Fälgbredd 9,5 tum, däck 295/45 ZR18.
MÅTT OCH VIKT (cm/kg)
Uppgift saknas.
PRESTANDA (fabriksuppgift)
Acceleration 0-100 km/h 6,2 s, toppfart 225 km/h. Bränsleförbrukning blandad körning 2,0 liter/mil.
Paketraketen
Pris: 29 900 dollar (maj 2000). Säljs ej i Sverige.
Bred som en målvakt i NHL och snabbare än Corvette. Ford SVT Lightning är ingen vanlig höskrinda!
Plötsligt hörs ett dovt muller, ett muller som stegras till ett vrål. Runt husgaveln kommer någonting som påminner om en elak hockeymålvakt från NHL. En stor, tuff och stöddig, amerikansk gaphals.
Ford SVT F150 Lightning.
SVT står i det här fallet inte för Sveriges Television, även om logotypen är förvillande lik. SVT står för Special Vehicle Team och är Fords busavdelning med uppgift att göra spektakulära bilar av relativt menlösa bilar. SVT har tagit USA:s mest sålda bil, Ford F150, bearbetat den kraftigt och fått fram ett fordon som garanterat inte är menlöst.
- Ha det så kul och var snäll och lämna kvar lite mönster på bakdäcken, säger Fordmannen och lämnar med ett flin över målvakten i min vård.
Ögonen går husesyn och finner en plastig interiör precis likadan som i standardmodellen. Visst, bilen är i första hand tänkt som ett oömt arbetsredskap så hårdplasten blundar jag lite för.
SVT Lightning har skålade stolar, elektriskt inställbara och man sitter bra. Snikversionen har soffa så att hela den amerikanska familjen kan åka. Vi européer får nämligen inte tillgång till F150, inte i någon version.
Annat som skiljer SVT från snikversionerna är vita mätartavlor och en boost-mätare. Just det, boost. Eller tryck. För tryck är det, det kan jag lova.
Trycket åstadkoms av en Eatonkompressor, fastbultad mellan V8:ans cylinderbankar. Motorn på 5,4 liter ger i standardutförande 260 hästkrafter, vilket i och för sig räcker. Men med kompressorn ökar effekten till 360 hästkrafter. Bye, bye Chevrolet 454 SS!
Enligt Ford är SVT Lightning med råge den starkaste fabriksbyggda truck som tillverkats. Men inte den snabbaste, kan vi konstatera. Den mycket mindre och lättare GMC Syclone från 1991, har 280 hästkrafters V6, fyrhjulsdrift och accelererar 0-100 km/h på 5,3 sekunder.
Nåja, den är ju ingen fullsizetruck.
Innan den sanslöse målvakten, som genast döps till Detroit Red Wing, får visa vad den kan går för jag ett varv runt och bara häpnar. Den svullna fronten ser ut att ha fått åtminstone ett dussin hockypuckar på läppen. Fläskig!
Tröskellådorna är tjocka som telefonstolpar med uttag för två kromade avgaspipor på högersidan.
Flaket är av så kallad stepsidemodell med ingjutna fotsteg på var sida bakom hytten. Fjädringen är sänkt både fram och bak. Stötdämpare, fjädrar och krängningshämmare är märkta SVT. Bilen vilar tungt över 9,5 tum breda fälgar med däck i dimensionen 295/40-18.
Kraftiga skivbromsar fram och bak ska sätta stopp för besten lika effektivt som en välriktad cross-checking.
V8:an lullar lojt på tomgång. Lägger i "drive" med rattspaken. Lådan är för övrigt treväxlad med overdrive. Ger lite gas och den lallande motorn blir tyngre i tonen. Nu är det ingen lek längre.
Ute på motorvägen stampar jag till på gasen. Yiiiiiihaaaaaa!
Snabb är bara förnamnet och jag kliver raskt av gaspedalen. Mitt körkort mår nämligen inte så bra av dylika övningar. Kommer ner i laglig "cruising speed" runt 120 på mätaren. De biffiga däcken dånar mot asfalten.
Styrningen känns degig och inexakt, däcken hittar precis alla spår i asfalten, jag får sitta och parera ideligen.
Men uppmärksamhetsvärdet är det inget fel på. De flesta medtrafikanter stirrar storögt med avund eller avsky i blick. Svårt att tolka vilket.
Ingen ligger i alla fall kvar framför och såsar, utan viker snällt in i högerfilen. Antagligen rädda att få en tackling av den amerikanske busen.
Jag svänger in på en av våra teststräckor och kopplar in testdatorn.
Nu du, din anabolstinna best!
När datorn visar "start" åker pjäxan i pannrummet - full gas. Det skriker till, bakhjulen spinner och jag kommer ingen vart. Det resulterar bara i rökmoln och feta, svarta streck. Fel taktik.
Omstart och lite mindre gaspådrag i början, på gränsen till hjulspinn. Det tar några repor innan jag hittar rätt.
Det är nästan så jag får gnugga mig i ögonen. 0-100 km/h går på 6,17 sekunder. F150 SVT är snabbare än Chevrolet Corvette och Porsche Boxster S.
Kvartsmilen 0-402 meter går på rappa 14,8 sekunder. Har man något på flaket får man surra fast det ordentligt.
Till stopp då? 100-0 km/h klaras på 41 meter. Jämförbart med vad en hyggligt bra personbil klarar.
Visserligen pumpar kompressorn in mycket luft men dessvärre krävs bensin också. Mycket bensin. 2,5 liter milen är inte svårt att överträffa. Full tank - 91 liter, kostar närmare 900 kronor. Men det är klart, i USA kostar samma mängd soppa motsvarande cirka 200 kronor. Visst är livet orättvist.
Jag lämnar tillbaka målvakten. Han är en ganska juste lirare, brutal och ärlig. Men i sanningens namn tröttnar man nog ganska fort på hans gapiga sätt och dyra dryckesvanor.
Och i morgon blir han utvisad.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se