Foto: Honda

Provkörning av Honda Civic E:HEV

Lite lagom japanskt lågmält påpekar Hondas Kotaro Yamamoto att det inte alls var Toyota som var först med att bygga hybridbilar. Men oavsett vem som var först ser Honda ut att bli sist. För hybridtekniken i nya Honda Civic e:HEV tycks fulländad.

Hybridbilar med steglös växellåda och rätt tveksam respons i pedaler och ratt. I drygt 20 år har vi kritiserat det japanska försöket med ”självladdande” bilar. Vi har också sett på när resten av världen styrt över till elbilar med energi lagrat i ett ­batteri och lite till mans undrat om inte de stora tillverkarna som Honda, Toyota, Subaru och Mazda ska följa efter.
Kvartetten har länge hängt kvar vid hybridtekniken och snarare kompletterat den med vätgas och bränsleceller.
Lite motvilligt har Japan till slut hängt på eltåget och lanserar elbilar på löpande band. Honda är inget undantag även om de erkänner att elbilen Honda e mest var tänkt som uppvisning och som ett sätt att visa vad utvecklingsavdelning kan om den får.
Honda har beslutat att sluta sälja bilar med förbränningsmotorer 2040 och vara helt klimatneutrala 2050. Det är 5-10 år efter många andra men redan 2030 ska 40 procent av försäljningen bestå av el- och bränslecellsbilar. Honda ska då sälja två miljoner elbilar per år, inklusive transportbilar, och ser solid state-batterier som en slags slutstation för batteritekniken.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill