Provkörning av Honda CR-X 1,6l-16 (1989)
Sugen på en Golf GTI men tycker dig sen en i vart och vartannat gathörn? Eller tycker du kanske att europeiska bilar inte är tillräckligt exotiska? Då bör du ta en titt åt det asiatiska hållet. Mer specifikt mot Honda och deras lilla tuffing CR-X!
Vad ”busfrö” heter har jag inte lyckats komma fram till - trots ihärdigt letande i lexikon och desperata översättningsförsök blir jag inte klok på det japanska språket. När jag tänker efter är det mycket som jag inte blir klok på när det kommer till Japan - och Honda CR-X borde vara en av dessa saker. Det är hårt, det är stötigt, det är högljutt, det är obekvämt och det är på många sätt totalt obegripligt hur någon skulle vilja ha en bil som den här. Men, just det - men, trots detta är den en av de japanska saker som jag faktiskt förstår mig på. För alla de där sakerna gör den nämligen alldeles, alldeles underbar. Det är det där hårda, stötiga, högljudda och obekväma som gör den här bilen till vad den är! Häng med, så ska jag förklara varför.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se