Provkörning av Honda S2000
Hondas roadster S2000 är bilen som får dig att jaga efter rött. Vi greppar ratten på den högvarviga nöjesmaskinen som många verkar ha glömt bort.
Året är 2009 och jag håller på att sälja den Ford Focus ST jag dumt nog köpte ny två år tidigare. Det går trögt, men plötsligt ringer en man och erbjuder mig ett byte mot hans Honda S2000. Efter övervägande anser jag mig inte behöva en bil som den och tackar nej. Sedan köpte jag en Saab 9-3 Coupé med automatlåda i stället. Nu, nästan tio år senare får jag chansen att sätta mig på förarplats i S2000 och uppleva vad som kunde ha varit mitt billiv i tidiga tjugoårsåldern.
S2000 lanserades vid millennieskiftet men namnet syftar inte på årtalet. Däremot motorstorleken. Under den långa huven sitter en rak fyra med två liters cylindervolym som levererar 241 hästkrafter vid 8 300 r/min! Den sitter monterad långt bak i motorutrymmet, hela vägen bakom fjäderbensfästena vilket gör att S2000 kan beskrivas som en frontmittmotorbil. Tack vare detta har Honda lyckats fördela 1 390 kg 50/50 fram och bak, med andra ord optimalt för en sportbil av denna kaliber.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa. Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se