Provkörning av Honda ZR-V e:HEV FWD
Premium Efter 39 år på Honda kan Kotaro Yamamoto, 60, allt om Hondas olika bilmodeller, olika typer av teknik och förbättringar som gjort i drivlinor och chassi. Och nu, på tröskeln till företagets nya elbilssatning, kan Yamamoto ha kommit på lösningen på hur en hybridmotor ska byggas. Den sitter i helt nya Honda ZR-V.
Vi är många som genom åren gnällt och klagat på framför allt asiatiska hybriddrivlinor där växlingarna är sega, motorn lever sitt eget liv och hela upplevelsen är något helt annat än vad vi i Europa vant oss vid och gärna vill ha.
Mer än en gång har biltillverkare, framför allt asiatiska, förklarat att nu har man minsann byggt en motor och en växellåda som ska passa för Europa. Hondas Kotaro Yamamoto, i dag med titeln teknisk rådgivare, gjorde det så sent som när vi provkörde Honda Civic i augusti förra året.
LÄS PREMIUM GRATIS I EN VECKA
Få tillgång till hela Expressens digitala värld.

Allt detta ingår:
- Alla artiklar på Expressen.se och i Expressen–appen
- E-tidningen – upptäck dagens Expressen och utvalda magasin
- Dela din prenumeration med upp till 3 personer
- Ingen bindningstid – säg upp när du vill
Genom att klicka på “STARTA PREMIUM” godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se