Provkörning av Hongqi E-HS9 Exclusive
Dagen gryr för ännu ett kinesiskt elbilsmärke som anländer till Sverige, och Hongqi ska locka med lyx i stället för låg prislapp. E-HS9 är en succé i Norge men kan den mäta sig med marknaden här hemma?
Med drygt 520 centimeter på längden är det mycket kinesisk elbilsmassa som sträcker ut sig i parkeringsrutan. Det är svårt att klämma sig in genom den stora dörröppningen när det står en annan bil nära intill. Ännu värre är det till baksätet där dörrarna är längre. På papperet är Hongqi E-HS9 201 centimeter bred men det är med sidospeglarna inräknat, något mått för karossbredden verkar omöjligt att få tag i.
Det här är nytt
Sverige
Hongqi är en av Kinas äldsta biltillverkare som startade 1958, nu är första gången de säljs i Sverige.
Tillgänglighet
Hongqi tillverkade tidigare endast bilar avsedda för högt uppsatta inom partiet. Nu säljs de även till gemene man.
Rolls-Royce
Till E-HS9 har Hongqi anlitat den tidigare chefdesignern hos Rolls-Royce, Giles Taylor.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se