Tredje generationens Hyundai i20 har helt nytt formspråk med egen identitet. Bred frontgrill. Foto: Uli Sonntag / Hyundai

Provkörning av Hyundai i20 1,0 T-GDi 48V 7DCT

Småbilsklassen, även kallad Poloklassen efter säljettan vW Polo, är inte längre samma stenhårda säljkrigszon som den var en gång i tiden. Nykomlingen Hyundai i20 – nu i sin tredje generation – innebär en frisk fläkt för folk som har förstånd att sprätta iväg pengar på annat än bilar.

Småbilar köps till största del av privata kunder, andelen tjänstebilsåkare är i minoritet. Småbilsklassen är globalt sett absolut störst i Europa, en av anledningarna till att nya Hyundai i20 (internkod BC3) tillverkas i Turkiet och inte hemma i Sydkorea.
Allt är nytt hos i20, sin vana trogen är det lappkast som gäller när Hyundai presenterar en ny bilmodell även om modellnamnet ekar detsamma. Plattform, drivlina och design – allt är nytt. Det första som retar, eller kittlar, betraktaren av nya i20 är den yttre stilen. Looken blandar stilar från Lexus, Skoda, Mazda och Opel i en helt egen mix. Bilen ser definitivt ny ut iallafall. Den breda fronten sträcker sig över bilens fulla bredd, de veckade sidorna är en mardröm för en bilplåtslagare och den tunna röda reflexljusrampen på bakluckan uppfattas som i takt med tiden. Notera tanklocket som snitsigt ligger infällt strax under vänster bakljus.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill