Norska plåtar. Hyundai hade planerat att ha provkörningen av Ioniq 5 i Norge. Sen kom corona. Foto: Hyundai

Provkörning av Hyundai Ioniq 5 72,6 kWh 305 hk 4WD

Vissa tillverkare pratar om nästa generation elbilar. Om nya batterier och snabbare laddning till ett mycket lägre pris. För andra är framtiden redan här. Hyundai Ioniq 5 har allt det där som alla pratar om – och lite till.

Redan när Hyundai och Kia började prata om sin nya elbilsplattform lät det spännande. Framför allt elsystemet för snabbladdning på 800 volt som vi tidigare bara sett hos tillverkare som Porsche och Audi.
Men fler hänger på och 800 volt är framtiden för elbilar. En högre spänning vid laddning betyder färre ampere för att uppnå samma effekt och det är strömstyrkan som gör att batteriet blir varmt vid snabbladdning. Värmeutveckling vid snabbladdning är, eller har varit, ett stort problem och begränsat hastigheten. Snabbladdning kan liknas vid sondmatning och det går inte att trycka i för mycket för snabbt – då blir det varmt. Med 800-voltsystem minskar det problemet och laddtiderna kan i det närmaste halveras. Ioniq 5 kan ladda tio mils körning på fem minuter, eller upp till 80 procent av batteriet på 18 minuter. Om laddstolpen hänger med vill säga. Men i ett hyggligt stabilt elnät ska 800 volt kunna ta emot en jämnare laddström, du ska alltså inte vara lika beroende av elnätet och stolpen som tidigare. Alla som köper en Ioniq 5 får ett års fri snabbladdning på laddnätverket Ionity där Hyundai är en av delägarna.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill